SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Renaissance and Baroque Art - OPBV4V031A
Title: Umění renesance a baroka
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBV3V031A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D.
Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV4V021A
Is pre-requisite for: OPBV4V043A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
Introduction to the principles of transformation of art culture and art in the early modern period. The birth of the Renaissance in Florentine painting, sculpture and architecture, the parallel emergence of Dutch realism (Nordic Renaissance) and the anchoring of modern culture in humanism. The High Renaissance of Leonardo, Michelangelo and Raphael. The emergence and European spread of mannerism. The time of Rudolf II. Transformation of thinking in literature, art and culture of the Baroque and the emergence of science. European expressions of Baroque, Caravaggio, Rubens, Bernini, Borromini, Rembrandt, Škréta, Santini, Dientzenhofer, Brandl, Braun, Brokoff. The aim is to understand and internalize the changes of art in the past and their connection with contemporary art. 1) The modern age and the emergence of new art and life culture. 2) The High Renaissance and its reflection in contemporary art. 3) Mannerism and its reflections in contemporary art. 4) Art and culture of the 17th century in Europe. 5) Art and culture of the 17th century in the Czech lands. 6) Art and culture of the 18th century in Europe. 7) Art and culture of the 18th century in the Czech lands. 8) Reflections of Baroque in contemporary art.
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)

GOMBRICH, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Argo 2006. ISBN 978-80-7203-143-6 
BELL, Julian. Zrcadlo světa. Nové dějiny umění. Praha: Argo 2010, s. 62–257.  
ISBN 978-80-257-0280-2 
PIJOAN, José. Dějiny umění, 1–10, Praha: Odeon 1977–1984, 5, 63–96, 165–311; 6, 7–73, 143–174, 205–238, 263–282, 305–330; 7, 7–68, 209–306. 
DVORSKÝ,Jiří, FUČÍKOVÁ,Eliška et al. Dějiny českého výtvarného umění II/1, 2.Od počátku renesance do závěru baroka.Praha 1989. 
 
PIJOAN, José. Dějiny umění, 1–10, Praha: Odeon 1977–1984, 5, 21–40, 97–164; 7, 99–140. 
BLAŽÍČEK, Oldřich Jakub – Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění. Názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Praha: Aurora 2013.  
ISBN 978-80-7299-104-4 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Teaching methods - Czech
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)

Metody výuky kombinují pedagogické principy, začleňují je do předmětu a staví na srovnávacích kulturních studiích a dějinách a teorii umění.

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)

Studenti průběžně studují uloženou látku, reflektují myšlenkové principy a budují na nich samostatný přístup ke studiu. Zkouška nebo zápočet testem prověří jejich získaný rozvoj myšlení.

Syllabus -
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)

1) The modern age and the emergence of new art and life culture. The birth of the Renaissance in Florentine painting, sculpture and architecture. The parallel emergence of Dutch realism (Nordic Renaissance) and the anchoring of the modern culture of humanism.

2) The High Renaissance The High Renaissance of Leonardo, Michelangelo and Raphael and its reflections on contemporary art.

3) Mannerism and its reflections in contemporary art.

4) Art and culture of the 17th century in Europe.

5) Art and culture of the 17th century in the Czech lands.

6) Art and culture of the 18th century in Europe.

7) Art and culture of the 18th century in the Czech lands.

8) Reflections of Baroque in contemporary art. The aim is to understand and internalize the changes in the art of the past and their connection with contemporary art. In the case of distance learning, the online Zoom platform is used.

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)
 test a ústní zkouška 
Learning resources - Czech
Last update: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. (15.05.2021)

Studijní opory jsou postupně v průběhu lekcí postupně ukládány jako přílohy k předmětu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html