SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Expression and Education - OPBV4V023A
Title: Výtvarný projev a výchova
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 48 / 48 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV4V011A
Is pre-requisite for: OPBV4V042A, OPBV4V041A
Annotation -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (06.02.2023)
The course introduces students to traditional and current currents in art education and introduces their important axes. It deals with the goals in art education and their curricular grounding. During the semester, students learn a functional vocabulary of art education, learn to understand important documents and professional texts. They study selected texts from the theory of art education. They touch on the definition of some traditional theories in the definition of typologies of creation, the concept of the crisis of artistic expression, creativity, they study the issue of the development of children's artistic expression and its characteristics and stages. They learn to understand the relationship between children's and professional art, they get acquainted with the concept of gallery education. The course aims to introduce students to contemporary art education defined by curricular documents, against the background of historical development in the twentieth century, and to open the way to understanding the possibilities and limits of the current concept. The course focuses on monitoring changes in the concept of art education in the second half of the twentieth century and today, about changes and shifts in theoretical thinking. Subject didactics of art education and an outline of its development. Search for important subject texts (textbooks, methodologies, state and school curriculum, thematic plans, and other supporting materials for teachers and students. Methods, goals and forms of art education; Creativity; Development of children's artistic expression; Key issues of subject didactics; Emphasis on current concepts subject didactics, teacher's conception of teaching, gallery education.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (06.02.2023)

Příprava na výuku   :                                                                                         

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 40 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 50 minut

Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin 

 

Plnění předmětu

Seminární práce: 10 hodin

     

Literature - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (06.02.2023)

SLAVÍK, J., NEDĚLKA, M., VALENTA, J., HNÍK, O.,BRÜCKNEROVÁ,  K., DYTRTOVÁ, K.: Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al.: Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: MU, 2015. Str. 361-422. ISBN 978-80-210-7884-0. DOI: 10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015.  
HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha – PedF UK, 2005. 
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001.  
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7. 
BRUCKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011 
MAREŠ, J. a kol., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno 1996 
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.  
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007. 
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.  
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994. 
Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/ 
 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.01.2024)
AKtivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů, Zkouška: prokázání osvojení základních didaktických koncepcí a terminologie. 
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (06.02.2023)

Link na kurz v MS Teams:

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html