Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
The course focuses on studio teaching, which connects the area and spatial perception of a work of art. It is the first introduction and meeting of students with historical and contemporary tendencies in fine arts and its subsequent transformation into the pedagogical process. The course is divided into block teaching and is led by two teachers, practical seminars thematically follow each other, they connect. In the first part of the course focused on surface creation, students will learn the basic principles of surface creation, especially drawing and painting, and will integrate it into a theoretical context. In the second part of the course, which is focused on spatial creation, students focus on the basic orientation in spatial creation, its terminology and the history of the field. Introduction of the main current representatives and directions. Experimental knowledge of the possibilities of working with space in the form of simple exercises. It will focus on understanding the properties of materials, different ways of their use. Studio teaching blends conceptually and formally during the presentation of the exhibition or the author's portfolio of students. Part of the whole process of students' work is continuous reflection and self-evaluation of the art process, which also helps to understand the author's work from the position of art teacher. Understanding and placing one's work in the context of contemporary art, through a visit to an exhibition at a gallery institution. The course generally focuses on the transformation of tacit knowledge into pedagogical practice. The aim of the course is to get acquainted with and subsequently understand the basic functions of artistic expression in fine arts in one's work and the subsequent ability to transform the acquired knowledge and artistic skills into the didactic competencies of the teacher.
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která propojuje plošné i prostorové vnímání uměleckého díla. Je prvním představením a setkáním studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do pedagogického procesu. Kurz je rozdělen do blokové výuky a je veden dvěma vyučujícími, praktické semináře na sebe tematicky navazují, propojují se. V první části kurzu zaměřeném na plošnou tvorbu si studenti osvojí základní principy plošné tvorby, především kresby a malby, začlení ji do teoretického kontextu. Studenti prostřednictvím získaných dovedností rozvíjí schopnost výtvarného vidění, myšlení a vnímání plošného zobrazování.V druhé části kurzu, který je zaměřen na prostorovou tvorbu se studenti věnují zejména základní orientace v prostorové tvorbě, její terminologii a historii oboru. Představení hlavních současných představitelů a směrů. Experimentální poznávání možností práce s prostorem formou jednoduchých cvičení. Zaměří se na poznávání vlastností materiálů, různé způsoby jejich využívání. Ateliérová výuka se koncepčně i formálně prolne během prezentace výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce studentů je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Kurz se celkově zaměřuje na transformaci tacitní znalosti do pedagogické praxe. Cílem kurzu je seznámení se a následné pochopení základních funkcí výtvarného výrazu ve výtvarném umění ve vlastní tvorbě a následná schopnost transformace získaných znalostí a výtvarných dovedností do didaktických kompetencí učitele.
Descriptors - Czech
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
20 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
21 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literature - Czech
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7 GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010 EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999 LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989 DEMPSEY, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015 ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Teaching methods - Czech
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
Praktický seminář
Requirements to the exam -
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
Active participation, seminar papers. The output is an exhibition of works or a presentation of the author's portfolio with author's own reflection.
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)
Aktivní účast,seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí.
Syllabus - Czech
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (14.09.2023)
MgA. Jan Pfeiffer / MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
prostorová tvorba:
MgA. Pavla Gajdošíková Ph. D.
plošná tvorba:
Course completion requirements - Czech
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (12.09.2023)