SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Applied Art Creation - OPBV3V056B
Title: Užitá tvorba
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 5
Hours per week, examination: 1/3, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Teacher(s): doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V034A
Annotation -
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (28.01.2024)
The course focuses on the student's individual project in the field of applied creation, design. It reflects the mass visual culture and production of the present and puts it in context with the development of artistic styles and movements of the 20th century. including craft. It reveals specific thought and art practices of design personalities, which can be a certain way to understand why certain objects, objects have a specific form, why specific materials were used and for what purpose. The course focuses on the more independent creative work of the emerging future teacher as a personality who can transform artistic thinking into pedagogical practice. The course connects the components of the act of creation and presentation of creative procedures and the final solution of the project. The aim of the course is to deepen knowledge in the field of applied creation, design. It is also about cultivating the perception of specific properties of different materials and their use in relation to form and function. The aim is to deepen the creative components of the personality, to develop practical and theoretical knowledge, the ability to think critically in the context of current currents and trends in design, to be able to orient oneself in it. The aim is also to be able to find your own solution to the concept on the currently assigned topic within the semester realized by an adequate artistic grasp in a given time and space. Another important goal of the course is to cultivate the ability to present their artistic attitudes in communication with the audience as training for creative progress in the pedagogical environment.
Literature - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (28.01.2024)

ADAMS, B., ROSENTHAL, N.: Sensation: Young British Artists from the Saatchi Collection.Londýn: Thames & Hudson 1997.  
 BOIS, Y-A., BUCHLOH, B., FOSTER, H., KRAUSS., H. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart 2007.

SUDJIC, Deyan. B jako Bauhaus: moderní svět od A-Z. Přeložil Radka KNOTKOVÁ, přeložil Lukáš NOVÁK. Zlín: Kniha Zlin, 2016. Tema (Kniha Zlín). ISBN 978-80-7473-322-2. 

FAIRS, Marcus. Design 21. století: nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.

ECO, U.: Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda 1995. DEBORD, G.: Společnost spektáklu.Praha: Intu 2007.  
 KULKA, T.: Umění a kýč. Praha: Torst 2014. LIVINGSTONE, M. Pop Art, a continuinghistory. Londýn: Thames & Hudson 2002. LOOS, Adolf a Bohumil MARKALOUS. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústroji a jiných praktických věcech. Vyd. 2. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2001. ISBN 80-86359-06-9.
WALLERSTEIN, I.: Utopistika. Historické rozhodování ve 21. Století. Praha: Intu 2006.  
 ZWEIFEL, S., STEINER, J., STAHLHUT, H.: Die Situationistiche Internationale (1957–1972). Curych a Basel: JRP a Museum Tinguely 2006.  
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002. ISBN 80 - 7209 - 402 - 5  
FAIRS, MARCUS. Design 21. století. Praha 2007, Slovart, ISBN 978-80-7209-970-2  
PALLASMAA, JUHANI. Myslící ruka. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-09-6  
PALLASMAA, JUHANNI. Oči kůže. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-10-2  

 
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

 

 


Course completion requirements - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (29.01.2024)

Zápočet. Vytvoření artefaktu, projektu na základě aktuálně vyhlášeného tématu (umístění zadání a dalších podkladů v MS Teams). Aktivní komunikace ve skupině s vyučujícím a spolužáky, sdílení vlastních tvůrčích postupů, účast v diskusích pro poskytnutí zpětné vazby k různým fázím a etapám zrodu autorského projektu. Společná prezentace artefaktů, vytvoření PDF prezentace projektu a její vložení do vytvořeného kanálu předmětu v MS Teams  (soubory), osobní obhajoba  autorského projektu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html