SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Digital Media - OPBV3V053B
Title: Digitální média
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 5
Hours per week, examination: 1/3, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:15 / 15 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V034A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
Introduction to the field of digital media. The course is designed as a creative workshop supplemented by a number of lectures. Basics of working with moving images and sound. Origin and historical changes in the field of visual communication, taking into account the specifics of the moving image. The seminar introduces the issue of creating a moving image. By completing the course, students will acquire basic skills for the application of multimedia resources and techniques. The student will learn to interpret photographic, video and audio material in terms of information content and aesthetic qualities. They will consider the possibilities and ways of mediating the topic in the application to art education. The aim of the module is to look at the principles and context of digital media in the context of contemporary visual culture. Work on a series of art exercises. To explore the phases of the creative process and its dynamics, to raise issues of motivation to create, to reflect on the cognitive and expressive aspects of creation. The student will gain basic practical knowledge and skills in the field of technology development. The student will gain a basic orientation in the field of electronic media theory and visual communication. The student will be able to discuss the main ethical issues related to the use of digital media in media practice. The introductory meeting, assignment of semester work, I as an author, I as a teacher; Individual consultations; realization of practical output; credit term, a colloquium on the resulting portfolios; The student is able to illuminate and defend the content and formal form of their own project, explain the basic ways and principles of solution, design a way to present their work in the form of a portfolio.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (10.09.2023)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/

Základní studijní literatura:
BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Tranzit, 2004.
DVOŘÁKOVÁ, CZ, T. Jak vznikl film. Praha: Argo. 2017.
DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. 1. Praha: Akademie múzických umění, 2004.
NEDĚLA, J. (ed.). Animace ilustrace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010.
POŠ, J. Výtvarníci animovaného filmu. Praha: Odeon, 1990.
ŠVANKMAJER, J. Jan Švankmajer. Praha: Arbor vitae. 2012.

Literatura doporučená:
BERNS, J. Daumenkino: The Flip Book Show. Düsseldorf: Snoeck Verlagsgesellschaft mbH, 2005.
BORDWELL, D. THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. 1. Praha: Lidové noviny, 2007.
DVOŘÁK, T. (ed.) Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU, 2010.
HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno: Computer Press, 2008.
FURNISS, Maureen. The animation Bible: A Guide to Everythig – from Flipbooks to Flash. 1. London: Laurence King, 2008.
FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.
KAČOR, M. Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People; Mladá fronta, 2012.
MANOVICH, L. Principy nových médií [online]. 2002: Dostupné z: http://www2.iim.cz/wiki/images/5/52/Manovich2-02i.pdf.
MEYER, C. MEYER, T. Adobe After Effects CS4: Výukový průvodce tvorbou videoefektů a animací. Brno: Computer Press, 2012.
NFGMAN. Character design for Mobile Device. Rotovision 2006.
POKORNÝ, M. (ed.). Filmy bez kina / Movies Without Cinema. Brno: Dům umění města Brna. 2003.
POSPISZYL, T. Asociativní dějepis umění. Poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Praha: Tranzit, 2014.
SURMANOVÁ, Kateřina (ed.). Ostrovy animace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010.
SHANKEN, E. A. Art and Electronic Media (Themes & Movements). Phaidon Press, 2009.
ŠVANKMAJEROVÁ, E. Švankmajer, J. Anima, animus, animace. Praha: Slovart; Arbor vitae. 1998.
ŠVANKMAJER, J. Transmutace smyslů. Praha: Středoevropská galerie a nakladatelství, 1994.

Časopisy: Anorak, Baoplán, Baseline, Blok, Caves, Deleatur, Emigre, Graphis, Homo Felix, Host, Font, Fukt, Kix, Komfort Mag, Loop, Mincho, Pedal Project, Raketa, Raut, Rojo, Spike, Typo, Vice, Wrap, Živel.

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM a v aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5196Klíč k zápisu: Digi

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (10.09.2023)

Témata přednášek předmětu
01. Zadání semestrálních prací.
02. Návštěva NaFilMu: Národního filmového muzea.
03. Animovaný film. 
04. Experimentální film..
05. Videoart

Témata cvičení předmětu
01. Bitmapová animace, program Adobe Photoshop, Freeware animator.
02. Návštěva NaFilMu: Národního filmového muzea.
03. Vektorové a bitmapové animace, program Adobe Animate.
04. Adobe After Effects.
05. Zpětný projektor, animace v realném čase. Cinegraf.
06. Diaprojektor, hra s diarámečky.
07. Zápočtový termín

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (01.01.2024)

zápočet

Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na  seminářích a konzultacích. Společná prezentace autorských kolekcí. Studium autorit a dalších souvislostí oborů; orientovanost v řemeslných a technologických postupech jednotlivých disciplín; individuální konzultace nad dílčími úkoly semestru; Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje video vytvořené na základě jednotlivých cvičení / zadání. Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu mp4 do aplikace Moodle.

Odkazy kurzu Digitální média - OPBV3V053B v aplikaci Moodle:
https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5196
Klíč k zápisu: Digi

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html