SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Empirical Research in Art Education - OPBV3V052A
Title: Empirický výzkum ve výtvarné výchově
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 19 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V041A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course deepens students' knowledge in the field of the methodological and epistemological context of research in the field of art education, art education and reflected art. They will present the nature of basic approaches to research in pedagogy and their theoretical background, especially the currently used models of qualitative research in the field. Students will get acquainted with the important terminology of pedagogical research, the principles of research design, focus on the principles of research question formulation, selection of methodological frameworks and methodologies, data collection, analysis and interpretation, and repeat important principles of working with literature. They will learn to choose a suitable research design for the diploma thesis genre and to plan research steps. Research in art education and its form. Research design and its planning. Methodology, methods and their selection. Data analysis and interpretation.
Literature - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (23.09.2019)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
COHEN, Louis. Researchmethods in education. London: C. Helm, 1984. ISBN 0-7099-0217-4.  
KAFKOVÁ, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN 1210-3691  
IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practicebasedresearch. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-basedresearch in education: Foundations for practice (pp. 103-124). New York: Routledge.  
MOURA, A. (2008). Art Education as SocialIntervention. International Journal of Education through Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234  
JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68  
FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54 

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM


Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (16.09.2023)

Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů, zápočet.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html