SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education II - OPBV3V051A
Title: Didaktika výtvarné výchovy 2
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 50 / 50 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V041A
Is pre-requisite for: OPBV3V061A
Annotation -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
This course introduces students to current theories in the field of art education. Students deepen their analytical and interpretive skills. They also learn to perceive the deeper social and cultural contexts of selected artifacts of art culture. They acquire an understanding of the national curriculum with respect to these contexts, thematizing the content of art education. They expand their functional vocabulary of art education. In practical exercises, they learn to link their ability to work with visual culture works with other important categories of didactic planning. The more extensive content of the Didactics of Art Education II program will allow full curriculum students a deeper dive into the subject matter and will be fulfilled through modification of the requirements for students. Visual Semiotics and Communication. Analysis, comparison, and evaluation of media and forms of visual communication and art. Visual Literacy. Social and cultural contexts of visual literacy. Inclusive education and cultural habitus.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
  
 BARTHES, R.: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.  
 BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. 
 FULKOVA, M.: Some Observations about the Common European Framework of Reference for isual Literacy. International Journal for Education through Art (IJETA), Vol. 14, N. 1, 2018. ISSN 1743-5234. 
 FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. 
 
BOURDIEU, Pierre. (1980) 1990. TheLogic of Practice. Stanford: Stanford University Press. ISBN 9780804720113
 FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. 1. kapitola O diskursu. 
 FULKOVÁ, M.: (2003-4) Když se řekne ...Gender I-V. Výtvarná výchova, roč. 43-44. 
 OVČÁČKOVÁ, J.: Mezi textem a obrazem, část I. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci. Disertační práce. PedF, Karlova univerzita, 2015. 
 SVATOŠOVÁ, Z.: (2017) Gender ve výtvarné výchově. In Výtvarná výchova: časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, 1-2/2017, p. 60-81. 
 FULKOVÁ, M., TIPTON, T.: Diversifying discourse: the influence of visua culture on children´s perception and creation of art. In Faulkner, Coates (eds.): Exploring Children´s Creative Narratives. London and New York: Routledge, 2011. 

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Studijní literatura je dále uvedena v MS Teams

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)

zkouška

podmínky zkoušky jsou upřesněné v úvodní hodině

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html