SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Subject Praxis I with a Reflection - OPBV3V047A
Title: Oborová praxe 1 s reflexí
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 22 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V036A
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Field practice in art education allows students to look into the practice of teaching art education in various types of institutions. According to their preferences, students choose one of the internship variants: Orientation internship at school: this type of internship aims to support students' interest in teaching art education and motivate them to further education, incl. continuation of a master's study focused on the preparation of teachers of general education subjects at primary and secondary schools. Teaching practice in leisure facilities: the aim of this type of practice is the systematic support and development of students' competencies in working with primary, secondary and adult pupils in leisure facilities focused on creative arts. An integral part of the goal is the opportunity to get acquainted with various forms and possibilities of art-oriented courses and circles. Assistantship at school: the aim of this type of internship is to get acquainted with the school environment and the content and demands of the work of an art teacher. An integral and important part of the goal is the systematic support and development of students' competencies in the field of individualized, differentiated and inclusive teaching in the primary and secondary school environment.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

Orientační praxe ve škole 
Dle zvoleného typu praxe 

Orientační praxe ve škole 
RVP ZV, RVP G, RVP ZUŠ 

KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF, 2014. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>.

BABYRÁDOVÁ, et. al.: Téma – akce – výpověď. Projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc, 2015 (dostupné on-line)

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: PedF, 2001.

Asistentská praxe ve škole 

HORÁČKOVÁ, I.: Metodika. Práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4656-1

dostupné zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf

SOCHOR, P. : Člověk s postižením a výtvarná tvorba; od zobrazování k autorství. MUNI Brno 2015

ŠOBÁŇOVÁ, P. et al. Tvoříme společně Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání. Olomouc 2018

dostupné zde: https://www.imuza.upol.cz/site/wp-content/uploads/2018/01/Tvorime_spolecne_Sobanova-a-kol..pdf

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

1) úvod do pedagogických praxí (organizace semestru, představení vyučujících, škol a institucí, informace k jednotlivým typům praxí)

2) záznamový arch a klíčové didaktické kategorie

3) profesní kompetence: refletivní kompetence vyučujících VV a reflektivní bilance

4) konceptová analýza a konceptová mapa

5) reflexe a diskuze situací a zkušeností z praxí

6) pedagogické portfolio

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (17.10.2023)

zápočet - prezentace portfolia (zápisy z náslechů, reflektivní bilance, fotodokumentace praxe, konceptová/pojmová/myšlenková mapa).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html