Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
The course prepares students for a diverse and diverse practice of art education and active knowledge of its possibilities and goals. It expands the common idea of the content and demands of the subject by the aspect of inclusion, brings students partial experience with responsibility for the course and result of teaching and knowledge of the specific dynamics of cooperation between teachers and students with special needs. Group preparation and joint implementation of the teaching unit provide students with a positive experience with communication in a safe environment of educational or leisure facilities. The study of professional literature and visits to selected facilities during the preparation of the teaching unit will acquaint students with the specific situation of students or clients and prepare them for the active connection of theoretical knowledge with their own practical experience. Joint reflection and a final comparison of experiences from different backgrounds help students see art education in a wide context of possibilities. The course aims to develop students' creative and open approach to the situations that pedagogical practice brings, as well as to the content and forms of art education in different environments and the context of different requirements and expectations. Students expand their pedagogical portfolio with records, documents and reflections of their active pedagogical activities and have the opportunity to assess the implemented unit from the beginning of its preparation to the final evaluation. The demands of an inclusive approach and the necessary consideration of the special needs of students or clients in the preparation and implementation of the teaching unit help students to focus on the content components of teaching, tied primarily to communication in class. Students are aware of, reflect and refine their ideas about the forms and contents of art education, they know the importance of open communication between teachers and students. They also develop their ability to perceive a specific situation about the needs and abilities of students or clients. Based on the analysis of specific outputs, students formulate their concept of teaching art education, which they further refine in joint discussions. Introductory meetings; subject characteristics; opportunities for art education in the field of inclusive education; opportunities for teaching art education in schools and facilities for pupils and clients with special needs; the inclusive nature of art education; group preparation and implementation of teaching units for specific facilities; individual consultations; joint presentation and reflection of implemented units.
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Kurz připravuje studenty na mnohotvárnou a různorodou praxi výtvarné výchovy a aktivní poznávání jejích možností a cílů. Rozšiřuje běžnou představu o náplni a nárocích předmětu o aspekt inkluze, přináší studentům dílčí zkušenost se zodpovědností za průběh a výsledek výuky i poznání specifické dynamiky spolupráce pedagoga s žáky a klienty se zvláštními potřebami. Skupinová příprava i společná realizace vyučovacího celku poskytují studentům pozitivní zkušenost s komunikací v bezpečném prostředí vzdělávacího nebo volnočasového zařízení. Studium odborné literatury i návštěvy vybraného zařízení v době přípravy vyučovacího celku studenty seznámí s konkrétní situací žáků nebo klientů a připraví je na aktivní propojení teoretických znalostí s vlastní praktickou zkušeností. Společná reflexe a závěrečné porovnávání zkušeností z různých prostředí pomáhají studentům vidět výtvarnou výchovu v širokém kontextu možností. Cílem kurzu je rozvíjet tvůrčí a otevřený přístup studentů k situacím, které pedagogická praxe přináší, i k obsahu a formám výtvarné výchovy v různém prostředí a v kontextu rozličných požadavků a očekávání.
Studenti rozšiřují své pedagogické portfolio o záznamy, dokumenty a reflexe vlastní aktivní pedagogické činnosti a mají možnost posoudit realizovaný celek od počátků jeho přípravy až po závěrečné hodnocení. Nároky inkluzivního přístupu a nezbytný ohled na zvláštní potřeby žáků či klientů při přípravě a realizaci výukového celku pomáhají studentům v soustředění na obsahové složky výuky, vázané především na komunikaci v hodině. Studenti si uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, poznávají význam otevřené komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve vztahu k potřebám a možnostem žáků či klientů. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují.
Úvodní setkání; charakteristika předmětu; možnosti výtvarné výchovy v oblasti inkluzivního vzdělávání; možnosti výuky výtvarné výchovy ve školách a zařízeních pro žáky a klienty se zvláštními potřebami; inkluzivní charakter výtvarné výchovy; skupinová příprava a realizace vyučovacích celků pro konkrétní zařízení; individuální konzultace; společná prezentace a reflexe realizovaných celků.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I.: Inkluzívní vzdělávání, Teorie a praxe. GradaPublishing: Praha. 2010. MAREŠ, J. a kol.: Sociální opora I. Nucles, Hradec Králové 2002. MICHALÍK, J.: Školská integrace dětí se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Fantisk, Polička 1994, 1995. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP Praha 2005; MŠMT 2013 ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001. SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha, UK Ped F 1997 SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba; od zobrazování k autorství. MUNI Brno 2015
ADORNO, T. W.: Reflexe o umění a filosofii („Estetická teorie“, „Paralipomena“) HOBDAYOVÁ, A. – OLLIER, K.: Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha, Portál, 2000. KASTOVÁ, V.: Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Praha, Portál, 1999.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
zápočet - Seminární práce (Výtvarný projekt s prvky inkluze)