Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
In the context of the didactic portfolio and students' experience with their own proposals for educational activities for the gallery/museum, the course focuses on a theoretical deepening of empirical knowledge: open understanding of multiple image or artefact functions in contemporary culture and their perception, reflection on animation practice in cultural institutions and later. on the thematization and conceptual analysis of a specific educational model. The deepening of the professional reflection of the educational program is its connection to the educational missions of the Museum of Art and Gallery and the reflection of the links of education in the cultural institution to the possibilities of the school and the subsequent creative project in art education. The issue will be explained on the examples and content analysis of the educational practice of top cultural institutions in our country and abroad (e.g. Tate Modern, NY MoMA, Mori Art Museum Tokyo, NG Prague, U (P) M in Prague, DOX, Kunstahalle etc.). cultures and visual cultures in relation to personal portfolios. Possibilities of interpretive frameworks and identification of specific topics with pedagogical implications. Conceptual analysis of the content and structure of the educational design in the student's portfolio. Link to FEP, area Art and culture, characteristics of the area. Empirical viewer, visual semiotics, intervisuality and discursive layers influence the reading of the meaning, meaning and functions of a work of art, contexts and plurality of interpretations of a cultural artefact. In-depth study of interpretive strategies and strategies of contemporary art practice, art pedagogy and curatorial approaches - changes in social practices of art artefact in the context of "turn to image" and to "social and collaborative turn" in art, turn to visual literacy. Discursive Models of Education for Galleries, Museums, and Art Museums - An empirical viewer in front of a painting. Examples of good practice - procedures for creating educational programs and the use of current research findings from field research in UPM, Galerie Rudolfinum and other institutions in our country and abroad (eg reflexive model Tate Modern, a discursive model for Galerie Rudolfinum, active zones U (P) M in Prague, etc.) and their content analysis. Note If possible, some parts of the course can be implemented in the educational departments of cooperating institutions (e.g. U (P) M, House of the Black Mother of God, DOX, independent galleries and others).
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
V kontextu didaktického portfolia a zkušenosti studentů s vlastními návrhy vzdělávacích aktivit pro galerii/muzeum se kurz zaměřuje na teoretické prohloubení empirické znalosti: na otevřené chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře a na jejich percepci, na reflexi animační praxe v kulturních institucích a posléze na tematizaci a konceptovou analýzu specifického edukačního modelu. Prohloubením odborné reflexe edukačního programu je jeho vazba na vzdělávací mise muzea umění a galerie a reflexe vazeb edukace v kulturní instituci na možnosti školy a následného kreativního projektu ve výtvarné výchově. Problematika bude explikována na příkladech a obsahové analýze edukační praxe špičkových kulturních institucí u nás i v zahraničí (např. Tate Modern, NY MoMA, Mori Art Museum Tokyo, NG Praha, U(P)M v Praze, DOX, Kunsthalle aj.)
Prohloubené studium teorií kultury a vizuální kultury v návaznosti na osobní portfolia. Možnosti výkladových rámců a identifikace konkrétních témat s pedagogickými implikacemi. Konceptová analýza obsahů a struktury edukačního návrhu v portfoliu studenta. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura, charakteristika oblasti.
Empirický divák, vizuální sémiotika, intervizualita a diskursivní vrstvy ovlivňujících čtení smyslu, významu a funkcí uměleckého díla, kontexty a pluralita interpretací kulturního artefaktu. Prohloubené studium interpretačních strategií a strategií současné umělecké praxe, výtvarné pedagogiky a kurátorských přístupů – proměny sociálních praxí uměleckého artefaktu v kontextu „obratu k obrazu“ a k „sociálnímu a kolaborativnímu obratu“ v umění, obrat k vizuální gramotnosti.
Diskursivní modely edukace pro galerie, muzea a muzea umění – empirický divák před obrazem.
Příklady dobré praxe - postupy při tvorbě edukačních programů a využití aktuálních výzkumných nálezů z terénních výzkumů v UPM,Galerie Rudolfinum a dalších institucí u nás i v zahraničí (např. reflexivní model Tate Modern, diskursivní model pro Galerii Rudolfinum a U(P)M, aktivní zóny U(P)M v Praze aj.) a jejich obsahová analýza.
Pozn. Podle možností mohou být některé části kursu realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky boží, DOX, nezávislé galerie a jiné).
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace). FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369. FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro předškolní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. Studijní opory dostupné na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, sekce ORBIS PICTUS.
Aktuální opory podpořené výzkumem v projektu Horizon2020 AMASS https://amassproject.weebly.com/
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (21.09.2023)
zkouška, kolokvium s použitím studentova portfolia
Portfolio praktických pokusů o vlastní návrh edukační aktivity ve spolupráci s konkrétní institucí dle možností