SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education Subject - OPBV3V025A
Title: Předmět výtvarná výchova
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 16 / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V012A
Is pre-requisite for: OPBV3V036A
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)
The course introduces students to traditional and current currents in art education and introduces their important axes. It deals with the goals in art education and their curricular grounding. During the semester, students expand the functional vocabulary of art education, learn to understand important documents and professional texts. They study selected texts from the theory of art education. The course aims to introduce students to contemporary art education defined by curricular documents, against the background of historical development in the twentieth century, and to open the way to understanding the possibilities and limits of the current concept. The course focuses on monitoring changes in the concept of art education in the second half of the twentieth century and today, concerning changes and shifts in theoretical thinking. Subject didactics of art education and outline of its development Research of important subject texts (textbooks, methodologies, state and school curriculum, thematic plans, and other supporting materials for teachers and pupils) Methods, goals and forms of teaching art education Key issues of subject didactics Teacher's concept of teaching.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Příprava na výuku                                                                                                                                        

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 40 minut                                                               

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 50 minut                                                                     

Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin                                                                                     

Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin                                                                            

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin                                                                                                                                                                                                                                                                

Plnění předmětu                                                                                                                            

Seminární práce: 10 hodin                                                                                                                                                                                                               

Příprava na zkoušku a zkouška: 15 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.  
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001.  
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7. 
 
BRUCKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011 
MAREŠ, J. a kol., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno 1996 
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007  
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. 
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.  
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. 
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994. 
Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/ 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

 


Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

    Oborová didaktika výtvarné výchovy a nástin jejího vývoje

    Rešerše důležitých oborových textů (učebnice, metodiky, státní a školní kurikulum, tématické plány, a další podpůrné materiály pro učitele a žáky)

    Metody, cíle a formy výuky výtvarné výchovy

    Klíčové problematiky oborové didaktiky

    Důrazy současných pojetí oborové didaktiky

    Učitelovo pojetí výuky

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (12.01.2024)

Aktivní účast v seminářích (min 75 % docházka)

test / ústní zkouška

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html