SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Orbis Pictus I - OPBV3V022A
Title: Orbis pictus 1
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 16 / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V011A, OPBV3V013A
Is pre-requisite for: OPBV3V032A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)
In the context of the specifics of the didactic portfolio, the course will introduce students to the possibilities of museum/gallery education in relation to current educational trends and critical cultural theories, including links to didactic approaches to the European visual literacy project for galleries and museums. Students will get acquainted with the current concept of the museum/gallery, which we understand as a medium of communication, mediation (mediation) and art education. The focus is on the possibilities of perception of a cultural artefact in the changing contexts of its origin, perception and function in the environment of the exhibition, exposition and their curatorial concept. The issue will be explained on the examples of implemented professional programs of UPM, NG and other cultural institutions and compared with certified methodologies of museum/gallery education MKČR. Students design their own concept of educational programs or animation activities for a selected exhibition project or part of it for an audience of different ages and interests. 1.– 4. Introductory meeting. In the personal portfolio, students will establish a section on Education and Art / Cultural Artifact, create working groups. Communication and collaboration: Image/artefact as text and its coding, image discourse and cultural/educational institutions. Link to FEP, Art and Culture. 5. - 8. Education - animation. A survey of interpretive frameworks influencing the concept of a work of art today. Communication and cooperation: Interpretation/mediation strategies - changes in the meaning of the artefact in relation to cultural, historical, social, gender contexts. 9. - 12. Education-animation. Group cooperation on variants of the concept of educational approach for a selected exhibition project or its part, emphasis on collaborative and creative activities of the group and the contribution of the individual to the solution of the project. Note If possible, some lectures and seminars will be held in the educational departments of cooperating institutions (eg U (P) M, House of the Black Mother of God, DOX, NG Trade Fair Palace, etc.)
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 15 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1.  Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).   
ŠOBÁŃOVÁ, P.: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4 Dostupné online.   
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie, 2000.  
  
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)  
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998.  
FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.   
Edukační programy NG, UPM, Galerie Rudolfinum (dostupné na KVV PedF UK)  
Časopisy: IJETA, IJADE  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro předškolní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání.   Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014.  
ENViL   
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM


Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)

1.– 4. Úvodní setkání. V osobním portfoliu studenti založí sekci Edukace a výtvarný/kulturní artefakt, vytvoří pracovní skupiny. Komunikace a spolupráce: Obraz/artefakt jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a kulturní/vzdělávací instituce. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura. 

5. – 8. Edukace – animace. Průzkum výkladových rámců ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Komunikace a spolupráce: Interpretační/mediační strategie – proměny významu artefaktu ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. 

9. – 12. Edukace-animace. Skupinová spolupráce na variantách pojetí edukačního přístupu pro vybraný výstavní projekt nebo jeho část, důraz na kolaborativní a kreativní činnosti skupiny a přínos jednotlivce pro řešení projektu.     

Pozn. Podle možností budou některé přednášky a semináře realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky Boží, DOX, NG Veletržní palác aj.) , a to v individuálním režimu a dle otvíracích zvyklostí kulturních institucí.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (12.01.2024)

Aktivní účast v debatních skupinách. Prezentace vytvořeného portfolia ve studijní skupině

Zápočet

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html