SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Major Instrument and Repertoire Creation III - OPBU4H032A
Title: Hra na nástroj a tvorba repertoáru III
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. MgA. Vít Gregor, Ph.D.
PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Jana Palkovská
Pre-requisite : OPBU4H022A
Is pre-requisite for: OPBU4H043A
Annotation -
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2022)
Major Instrument and Repertoire Creation - Evaluation of a comprehensive view of the student's individual technical and interpretive possibilities according to the achieved results, supplementation and improvement of individual aspects by studying compositions of European classical music and contemporary music. Building a comprehensive repertoire background for the future pedagogical and social application of expertise. Creation of projects of individual study plans. Compilation of a two-semester individual study plan. Solution of technical and interpretive issues with emphasis on the methodological approach at various levels. Studying numerous instructive compositions related to the main repertoire plan. Presentation of partial fulfillment of an individual study plan at interpretation seminars, at faculty concerts, at interpretation competitions of pedagogical faculties. Interpretation Class - Public presentation of the developed, studied instrumental repertoire. Acceptance of criticism and its processing. Strengthening the ability of non-conflict communication. Presentation of own creative work, promotion, defense of own opinions, but also respecting different ones. Building the ability to positively motivate oneself and others, strengthening cooperation and support, suppressing negative competitiveness. Psychological and ethical issues of self-presentation.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (13.09.2022)

Rozvoj individuálních technických a interpretačních možnosti studenta, doplnění a zkvalitňování jednotlivých aspektů studiem repertoáru evropské klasické hudby i hudby soudobé. Plán vybudování všestranného repertoárového zázemí pro budoucí pedagogické, umělecké a sociální uplatnění odbornosti. Tvorba projektů individuálních studijních plánů.

 

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (10.09.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 120 minut
Samostudium literatury (za semestr) 4 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (03.10.2020)

Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století. Notový materiál.

Audionahrávky a videonahrávky.

 

MORAVEC, I. Problém posuzování výkonů druhých a otázka sebekontroly. In: Živá hudba 1976. AMU - SPN, Praha 1976.

KOGAN. G. M. Práca pianistu. VŠMU Bratislava, 1988.

RUBINSTEIN, A. Moje mladá léta. Z anglického originálu My Yuoung Years přeložila Vlasta Dvořáčková. H & H Praha, 2001.

RŮŽIČKOVÁ Z. Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. SPN, Praha 1985.

GREGOR, V. Klavír – černobílé tajemství interpretace. Praha: Karolinum 2012, ISBN 978-80-246-2141-8.

PAZDERA, J.: Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha: AMU 2015.

KUBÁTOVÁ, G. Housle vtvorbě Bohuslava Martinů. Praha: HAMU 2006.

 

Music Sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries. Music material.

Audio and video recordings

 

APPLEBAUM, Samuel & Sada. The Way they Play, Book I. Neptune City, New Jersey: Paganiniana Publications 1972.

APPLEBAUM, Samuel & Sada. The Way they Play, Book II. Neptune City, New Jersey: Paganiniana Publications 1973.

BELL, J., REPIN V., HAHN, H. Violin Virtuosos (Strings Backstage). Richmond: String Letter Publishing 2000.

FLESCH, C.: The Art of Violin Playing. New York: Carl Fischer, Inc. 1924.

GALAMIAN, I.: Principles of Violin Playing and Teaching. New York: Dover Publications 2013.

HART, G.: The violin and its music. Boston: Ditson 1883.

KOLNEDER, W. Das Buch der Violine. Zürich: Atlantis Verlag 1993.

MARTENS, F. H.: Violin Mastery. New York: Dover Publications 2006.

ROTH, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles: California Classics Book 1997.

 

BRENDEL, ALFRED. On Music. A Cappella Books. Chicago 2007

COOKE, JAMES FRANCIS. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola, New York 1999

EIGELDINGER, JEAN-JACQUES. Chopin: Pianist and Teacher as Seen by his Pupils. Cambridge University Press, Cambridge 1986.

ELDER, DEAN. Pianists at Play. Kahn & Averill, London 1989

GISEKING, WALTER and LEIMER, KARL. Piano Techique. Dover Publications, New York 1972

MACH, ELISE. Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. Dover Publications, Inc., New. York 1991.

NEUHAUS, HEINRICH.  The Art of Piano Playing. Kahn & Averill London 2016

SANDOR, GYORGY. On Piano Playing. Motion, Sound and Expression. Schirmer Books, New York 1981.

SADIE, S., GROVE, G. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Macmillan Publishing Company Oxford 2001

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (13.09.2022)

Vytvoření celoročního individuálního studijního plánu. Nastudování jeho odpovídající části dle domluvy s pedagogem. 

Dvousemestrální individuální plán obsahuje:

Specializace klavír:

2 etudy dle stupně technické a umělecké vyspělosti

D. Scarlatti: Sonáta

Část barokní suity

Sonátové dílo

19., 20. století, soudobá hudba - 1 rozsáhlá kompozice případně několik drobnějších skladeb

Specializace housle:

Stupnice tří- nebo čtyřoktávové, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice. Minimálně čtyři  etudy (Kreutzer, Campagnoli, Rode, Dont). J. S. Bach - čtyři části ze Sonát a Partit pro housle sólo. Houslový koncert (klasicismus, romantismus). Přednesová skladba odlišného slohového obdob.í

Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (13.09.2022)

Zápočet

Klavír/ Housle 

Nastudování odpovídající části individuálního studijního plánu dle domluvy s pedagogem.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html