Last update: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (07.09.2023)
The subject is aimed at acquiring basic knowledge, skills and didactic procedures in athletics, sports games, swimming and gymnastic sports (one hour per week for each sport). Athletics – getting to know and improvement training of selected movement activities and athletic disciplines, differencies of technique for children and youth (running, special running exercises, starts, shot put). Gymnastics – getting to know the theoretical foundations of basic gymnastics and training of basic skills, focusing on the introductory and preparatory parts of the lesson for different age categories (physical education terminology, exercises without equipment, with equipment and on apparatus). Swimming – getting to know the meaning of swimming and training of swimming skills and individual swimming styles according to FINA rules, including starts and turns (basic swimming skills, backstroke, breaststroke, freestyle). Sports games - learning the rules and technique of basketball (individual game activities, game combinations and basic game systems, decision-making in basketball). During teaching, physical contact may occur in accordance with the correct teaching methodology and when providing rescue and assistance.
Last update: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (07.09.2023)
Předmět je zaměřen na získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech (jedna hodina týdně pro každý sport).
Atletika - seznámení a zdokonalovací nácvik vybraných pohybových aktivit a atletických disciplín, zvláštnosti techniky u dětí a mládeže (běh, speciální běžecká cvičení, starty, vrh koulí).
Gymnastika - seznámení s teoretickými východisky základní gymnastiky a nácvik základních dovedností, zaměření na úvodní a průpravné části hodiny pro různé věkové kategorie (tělovýchovná terminologie, cvičení bez náčiní, s náčiním a na nářadí).
Plavání - seznámení s významem plavání a nácvik plaveckých dovedností a jednotlivých plaveckých způsobů dle pravidel FINA, včetně startů a obrátek (základní plavecké dovednosti, znak, prsa, kraul).
Sportovní hry - osvojení si pravidel a techniky basketbalu (herní činnosti jednotlivce, herní kombinace a základní herní systémy, rozhodování v basketbalu).
Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při podávání záchrany a dopomoci.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (07.09.2023)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)
Předmět je hodnocen 4 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám
Přímá výuka: 48 hodin
Samostudium a zdokonálování pohybových dovedností: 28 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 28 hodin
Příprava na zápočet: 16 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (07.09.2023)
Atletika:
Dostál, E., & Velebil, V. a kol. (1992). Didaktika školní atletiky. Praha: Karolinum
Prukner, V., & Machová, I. (2011). Didaktika školní atletiky. Dostupné z: http://iks.upol.cz/wp-content/uploads/2014/04/Didaktika_atletiky-Prukner.pdf
Vindušková, J., Kaplan, A., & Metelková, T. (1998). Atletika. Edice metodických textu pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu a sport 11 – 15letých žáků. Praha: Svoboda
Valter, L., & Nosek, M. (2008). Metodika nácviku atletických disciplín. CD. Ústí n/L: UJEP PedF
Tělesná výchova a sport mládeže: odborný časopis pro učitele, trenéry a cvičitele
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Český atletický svaz. Pravidla atletiky. Dostupné z: https://www.atletika.cz/clenska-sekce/rozhodci/pravidla1/
Gymnastické sporty:
Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra
Appelt, K., & Libra, M. (1994). Gymnastické názvosloví cvičení na nářadí. Praha: FTVS UK
Hájková, J., & Vejražková, D. (2005). Základní gymnastika. Praha: Karolinum
Skopová, M., & Zítko. M. (2006). Základní gymnastika. Praha: Karolinum
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Plavecké sporty:
Čechovská, I., & Miler, T. (2008). Plavání. Praha: Grada
Čechovská, I., & Miler, T. (2019). Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum
Čechovská, I., Miler, T., & Chrudimský, J. (2017). Aktualizované poznatky z didaktiky plavání III. Didaktika plavání pro učitele TV na základních a středních školách. Praha: UK FTVS
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Hofer, Z. a kol. (2016). Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum
Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Český svaz plaveckých sportů. Pravidla plavání. Dostupné z: https://www.czechswimming.cz/index.php/dokumenty/pravidla
Sportovní hry:
Táborský, F. (2004). Sportovní hry. Praha: Grada
Perič, T. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Česká basketbalová federace. Pravidla basketbalu. Distupné z: https://cbf.cz.basketball/pravidla/p52
Syllabus -
Last update: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)
Athletics:
Athletic warm-up Running technique training, special running exercises (running alphabet), Practice of starts - flying, falling, semi-high, low, pedaling way of running - acceleration Practice throwing balls - the back method from the place Practice throwing balls - the backstroke method with suno Curriculum review, revision
Gymnastic sports:
Nomenclature of flat exercises Introductory and preparatory part of the lesson for different age and performance categories, use of musical accompaniment in the warm-up Ways of determining body posture, education for individually optimal body posture Exercises without tools, exercises with tools (typed and untyped), with and on tools, exercises with musical accompaniment. Learning movement skills from the field of basic gymnastics Development of health-oriented fitness using the means of basic gymnastics Gymnastics games
Swimming sports:
Familiarization with the meaning, tasks and goals of swimming in all its forms Getting to know the basics of swimming biomechanics (theory, practice) History of swimming, development of the technique of swimming breaststroke, backstroke, backstroke (theory, practice). Practical mastery of basic swimming skills and expanding the number of special swimming skills Training and mastering the technique of swimming backstroke, backstroke, breast according to FINA rules, including starts and turns Improving the technique of individual swimming methods with the use of swimming aids (fins, paddles, plates, "piskets") Increasing swimming fitness, especially endurance and strength through training methods: interval, alternating and distance. Expanding special swimming skills and abilities
Sports games:
Ways of relaxing with the ball - dribble, two-stroke Passing Shooting at the basket - technique and types of shooting Shielding Maneuvering a player without the ball and with the ball and defending Taking the ball Slipping through Game combinations in attack and defense Game systems in offense and defense
Last update: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (07.09.2023)
Atletika:
Atletické rozcvičení
Nácvik techniky běhu, speciální běžecká cvičení (běžecká abeceda),
Nácvik startů - letmý, padavý, polovysoký, nízký, šlapavý způsob běhu - akcelerace
Nácvik vrhu koulí - způsob zádový z místa
Nácvik vrhu koulí - způsob zádový se sunem
Kontrola učiva, opakování
Gymnastické sporty:
Názvosloví cvičení prostných
Úvodní a průpravná část hodiny pro různé věkové a výkonnostní kategorie, využití hudebního doprovodu v rozcvičení
Způsoby zjišťování držení těla, výchova k individuálně optimálnímu držení těla
Cvičení bez náčiní, cvičení s náčiním (typizovaných i netypizovaným), s a na nářadí, cvičení s hudebním doprovodem.
Osvojování pohybových dovedností z oblasti základní gymnastiky
Rozvoj zdravotně orientované zdatnosti pomocí prostředků základní gymnastiky
Gymnastické hry
Plavecké sporty:
Seznámení s významem, úkoly a cíli plavání ve všech jeho podobách
Seznámení se základy biomechaniky plavání (teorie, praxe)
Historie plavání, vývoj techniky plaveckých způsobů prsa, znak, kraul (teorie, praxe). Praktické zvládnutí základních plaveckých dovedností a rozšiřování počtu speciálních plaveckých dovedností
Nácvik a zvládnutí techniky plaveckých způsobů kraul, znak, prsa podle pravidel FINA, včetně startů a obrátek
Zdokonalování techniky jednotlivých plaveckých způsobů s využitím plaveckých pomůcek (ploutve, packy, destičky, "piškoty")
Zvyšování plavecké zdatnosti, především vytrvalosti a síly prostřednictvím tréninkových metod: intervalové, střídavé a distanční. Rozšiřování speciálních plaveckých dovedností a schopností
Sportovní hry:
Způsoby uvolňování se s míčem – driblink, dvojtakt
Přihrávání
Střelba na koš – technika a druhy střelby
Clonění
Obsazování hráče bez míče a s míčem a bránění
Odebírání míče
Proklouzávání
Herní kombinace v útoku a obraně
Herní systémy v útoku a v obraně
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (08.09.2023)
Atletika:
Aktivní účast na výuce
Praktické požadavky - test výkonnosti a techniky v běhu na 100 m, vrh koulí.
Gymnastické sporty:
Aktivní účast na výuce 75 %
Písemný test z názvosloví cvičení prostných
Praktické požadavky – splnění testů úrovně silových schopností a flexibility při zachování správné techniky cvičení.