SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Choral Singing I - OPBS4H041A
Title: Didaktika nácviku sborových skladeb I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBS4H051A
Annotation -
Last update: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (04.01.2024)
Learning outcomes of the course unit The course Didactics of Choral Compositions I is focused on systemization and extension of theoretical knowledge and practical skills necessary for the choir leadership. Given the content of other choir program courses, the greatest attention is paid to working with the children's choir. The lessons are mainly of the exchange of experience not only of the teacher but also of the students from their own choir master´s practice.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (04.01.2024)

KOLÁŘ, J. - ROB, J. - ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha : Karolinum 1998. 2 sv. ISBN 80-7184-556-6 (sv. 1), 80-7184-557-4 (sv. 2)

KOLÁŘ, J.: Intonace a sluchová výchova, část teoretická. Praha : SPN, 1980

FEDOR, V. - VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J.: Sborový zpěv a řízení sboru. Praha : Supraphon, 1969.

STAŠEK, Č.: ABC začínajícího sbormistra. Praha : Supraphon 1981 (nebo Receptář začínajícím sbormistrům, Praha : PUP, 1976)

SEDLÁK, F.: Didaktika hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Praha : SPN, 1988.

SEDLÁK, F.: Didaktika hudební výchovy na 2. stupni ZŠ. Praha : SPN, 1984.

PECHÁČEK, S. - VÁŇOVÁ, H. a kol.: Praktické úkoly z didaktiky Hv na 1. stupni ZŠ. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0365-9.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (04.01.2024)


1) 1. – 6. týden výuky s interním učitelem

Vyjadřovací prostředky hudby

Metodický postup při nácviku jedno- i vícehlasých skladeb imitační i intonační metodou, včetně přípravných cvičení k
dvojhlasu.

 

Základní intonační metody. Nejvýznamnější domácí a zahraniční postupy systematického
intonačního výcviku.

 

Hlediska výběru skladeb. Dramaturgie veřejného vystoupení
sboru.

 

2) 7. – 12. týden výuky s externími učiteli


Hlasová výchova u nejmladších dětí.

Hlasová výchova dětí mladšího i staršího školního věku.

Rozvoj hlasu u nezpěváků (dětí).

Počátky vícehlasu u dětí - přípravná cvičení.

Výuka intonace v dětském sboru.

Metodika nácviku skladeb v přípravném i koncertním dětském
sboru.

Průběh a organizace zkoušky v přípravném a koncertním dětském
sboru.

Dramaturgie vystoupení v dětském sboru.

Průběh školního roku pohledem sbormistra.

Organizační struktura v dětském sboru, organizační povinnosti
sbormistra a jeho spolupracovníků.

Kompetence sbormistra dětského sboru (znalosti, dovednosti,
schopnosti)

Zdroje inspirace pro sbormistra dětského sboru.

Zakládání dětského sboru.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (04.01.2024)

-Pravidelná účast na výuce. Povolena absence maximálně tři semináře za semestr.

Průběžné plnění praktických úkolů metodického charakteru.

Vypracování písemné seminární práce.

Klavírní interpretace tzv. popěvků Petra Ebena.

Závěrečné přezkoušení ústní nebo písemnou formou.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html