|
|
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.02.2019)
|
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.02.2019)
Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením. Poskytnout základní informace o etiologii zrakových vad, psychickém dopadu při ztrátě zraku; Představit možnosti sociální rehabilitace. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (04.02.2021)
Výuka probíhá dle rozvrhu, on line v prostředí MS Teams. |
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.02.2019)
BENEŠ, Pavel. Zraková postižení. Praha: Grada, 135s. ISBN: 978-80-271-2110-6. BENEŠ, P. VRUBEL, M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2 HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1. JESENSKÝ, J. Prolegomena systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha: UJAK,2007. ISBN 978-80-86723-49-5. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.(ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-063-8. LUDÍKOVÁ,L. Tyflopedie. In Valenta.M akol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6. MASON, H., MC CALL,S et al. Visual Impairment. London: David Fulton Publisher, 1997. ISBN 1 85346-412-0. ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x. VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 |
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.02.2019)
1. Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap. 2. Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad. 3. Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy. 4. Stupně zrakového postižení. 5. Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC). 6. Inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené. 7. SPC v rámci inkluzivního vzdělávání. 8. Středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia, 9. Tyfloservis o.p.s., Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha Dědina, Domov pro zrakově postižené seniory Praha Palata, Brno Chrlice 10. Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací. 11. Prostorová orientace a samostatný pohyb, mobilita 12. Sebeobsluha, její oblasti, možnosti rozvoje sebeobslužných dovedností osob se zrakovým postižením |
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.02.2019)
Požadavky ke zkoušce vyplývají z pojetí, obsahu předmětu a forem jeho realizace. V návaznosti na obsahovou náplň přednášek a seminářů je i při hodnocení kladen důraz na reflexi teoretických poznatků ve speciálně pedagogické praxi. Ke zkoušce studenti předloží portfolio sestavené na základě návštěv a analýz poskytovaných v základních školách pro zrakově postižené. Zkouška probíhá písemnou formou. |