SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental and Social Psychology - OPBS1Q124A
Title: Vývojová a sociální psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 2/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS1Q112A
Is pre-requisite for: OPBS1S133A
Is interchangeable with: OKBS1Q124A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.06.2019)
In this course, students will be acquainted with the perspectives of developmental and social psychology at the school age as well as pre-school age in order to understand the continuity of individual developmental stages and patterns of development in individual life stages, socialization and social-psychological context of coexistence in groups.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (05.10.2020)

Výuka předmětu je rozdělena do dvou bloků - v prvním je pozornost soustředěna na základní vymezení obou disciplin a na vybraná témata sociální psychologie; v druhém na představení jednotlivých období školního věku a dospívání z vývojově-psychologické perspektivy. V prvním bloku výuku vede Irena Smetáčková, v druhém bloku Miroslav Klusák.

Všechny podklady k plnění předmětu jsou uvedeny v Moodlu. Kurz je dostupný na adrese: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=48 Heslo: psychologie

Výuka v prvním bloku bude probíhat on-line prostřednictvím ZOOMu a nahraných přednášek. První setkání se uskuteční 5. října od 9 hodin na následujícím odkazu: https://cuni-cz.zoom.us/j/98804790136

Výuka ve druhém bloku bude probíhat prostřednictvím zadané četby, k níž budou v Moodlu poskytnuty konkretizující komentáře s možností položení otázek a komentářů ve Foru.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.06.2019)

Základní

Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003.

Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.

Helus z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006.

Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.

Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002.

Langmeier, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.

 

Doporučená

Damon, W. – Lerner, R. M. (Eds.): Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006.

Piaget, J. – Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997.

Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.

Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006.

Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.10.2019)

Kurz je ukončen zkouškou na základě didaktického testu, který obsahuje uzavřené úlohy pokrývající témata daná přednáškami a povinnou literaturou.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.06.2019)

V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace. Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní. Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole.

 

Tématické okruhy přednášek:

 

1. Úvodní informace o předmětu; Vývojová a sociální psychologie; Determinanty vývoje

2. Sociální skupiny; sociální vliv

3. Vedení skupiny; komunikace ve skupině a mezi skupinami

4. Školní třída - diagnostika

5. Školní třída - práce se skupinou

6. Příběh psychického vývoje a jeho pojmová struktura

7. Vývojové výzvy v oblasti afektivní

8. Vývojové výzvy v oblasti kognitivní

 

Na společných setkáních se studenti seznámí s problematikou čtení povinné literatury. Oporou při samostudiu je kurz v aplikaci Moodle, kde jsou k dispozici podklady k jednotlivým tématům. Jednak v podobě power-pointových prezentací k jednotlivým přednáškám, jednak výňatky z odborných publikací.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (25.05.2020)

Zkouška se koná formou testu, který zahrnuje 37 úloh vycházejících z témat přednášek a samostudia. Veškeré podklady najdete v Moodle.

 

V letním semestru 2019/2020 proběhne  zkouška on-line testem, a to prostřednictvím aplikace Moodle.

Kvůli velkému počtu osob bylo nutné náš kurz přesunout na nový server DL3.CUNI.CZ. Nově náš kurz Vývojová a sociální psychologie najdete zde: https://dl3.cuni.cz/user/index.php?id=48

Zkouška proběhne v termínech, které jsou vypsány v SISu. Těsně před zkouškou dostanou ti, kteří se na termín přihlásili, heslo pro vstup do testu.

V Moodle kurzu si předem vyzkoušejte zkušební test.

Máte-li nějaké dotazy, můžete nás kontaktovat přes Fórum v Moodle nebo emailem.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html