SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Linguodidactic Analysis of the Language Teaching Process - OPBR2R137B
Title: Lingvodidaktická analýza procesu jazykové výuky
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBR2R122A
Annotation -
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)
The aim of this subject is to explain the students the fundamental processes that play role in the process of teaching foreign languages. The work in the seminars is mainly based on the analysis of the sets of contemporary coursebooks that influence the process of foreign language teaching to a significant extent. The students are lead to independent reflection of the model examples of a foreign language teaching.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)

Cílem předmětu je objasnit studentům základní procesy, které při výuce cizího jazyka probíhají. Práce v seminářích je založena především na analýze aktuálních učebních souborů, které samotný proces jazykové výuky do značné míry ovlivňují. Studenti jsou vedeni k samostatné reflexi modelových příkladů výuky cizího jazyka.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Učební soubory Pojechali, Raduga po-novomu, Klass!

 

Doporučená literatura

Cícha, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha : SPN, 1982.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980.

Jelínek, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha : SPN, 1976.

LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Malíř, F. a kol. Metodika obučenija russkomu jazyku. Praha : SPN, 1967.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Školské dokumenty

Učební soubory Vremena, Echo a další.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)
  1. Specifika výuky ruského jazyka na základní a střední škole.
  2. Pedagogická komunikace při výuce cizího jazyka na základní a střední škole.
  3. Využití mateřštiny při výuce cizího jazyka.
  4. Strategie učení žáků při výuce cizího jazyka.
  5. Zřetel k žákovi ve výuce cizího jazyka.
  6. Motivace ve výuce cizího jazyka.
  7. Základní psychologické procesy a stavy ve výuce cizího jazyka.
  8. Žák se specifickými vzdělávacími potřebami ve výuce cizího jazyka.
  9. Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základní a střední škole.
  10. Analýza učebních souborů z pohledu jednotlivých jazykových prostředků.
  11. Analýza učebních souborů z pohledu jednotlivých řečových dovedností.
  12. Analýza učebních souborů z pohledu orientace na žáka a činnostně orientované výuky.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (25.01.2020)

Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění všech zadaných úkolů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html