Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (03.08.2018)
The subject acquaints students with the development of pedagogical thinking, educational institutions and politics surrounding school systems in the Czech landsand the world in individual cultural epochs from the beginning of history till the present. Particular attention is paid to the development of the educational systems in the Czech lands compared to the rest of the world.
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (09.09.2017)
Předmět seznamuje posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí doma a ve světě v jednotlivých kulturních epochách od historických počátků do současnosti. Zvláštní pozornost je věnována problematice vývoje v českých zemích se zřetelem ke světovému kontextu.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (03.08.2018)
The aim of this course is to teach students about the development of pedagogical way of thinking, namely the thinking of educational institutions and politics surrounding school systems during particular cultural periods. Students will learn to evaluate historical and pedagogical phenomenons and use historical scientific methods of pedagogy.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.07.2018)
Cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí v jednotlivých kulturních epochách, naučit je hodnotit historickopedagogické jevy, seznámit je s metodami vědecké práce v dějinách pedagogiky a naučit se je používat.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (27.09.2020)
Distanční forma výuky
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí MS Teams. Konkrétní odkaz/kód bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Přihlašovací údaje dostanou studenti v dostatečném předstihu před prvním setkáním.
Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.
Literature -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
CACH, J. A KOL. Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK 1988-1996.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
KOMENSKÝ, J. A. Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola, 2004.
ŠTVERÁK,V. Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK, 1991.
VÁŇOVÁ, R. A KOL. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK, 1997.
VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK, 1995.
Edice Z dějin pedagogiky
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.07.2018)
CACH, J. A KOL. Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK 1988-1996.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
KOMENSKÝ, J. A. Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola, 2004.
ŠTVERÁK,V. Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK, 1991.
VÁŇOVÁ, R. A KOL. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK, 1997.
VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK, 1995.
Edice Z dějin pedagogiky
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)
The exam has an oral form, it is supposed to understand pedagogical issues in historical context, to understand basic concepts, relationships and connections, and orientation in professional literature, the list of which will be presented to the students during the exam.
Students have to pass 3 exams, 2 of which are corrective.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.07.2018)
Zkouška má ústní podobu, předpokládá se pochopení pedagogické problematiky v historickém kontextu, porozumění základním pojmům, vztahům a souvislostem, a orientace v odborné literatuře, jejíž seznam posluchači předloží při zkoušce.
Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Syllabus -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (03.08.2018)
1. Education in ancient Greece and Rome. Socrates, Plato, Aristotle, and Quintilianus. 2. Education in the Middle Ages. Christianity and its influence on education. Scholasticism. Church schools, urban schools, and universities. 3. Education and training in the period of humanism and renaissance. Erasmus, Rabelais. Anti-reformation and Reformation education (Unity of Brethren, Jesuit Education). 4. Pedagogy of J. A. Komenský. 5. Pedagogy of the Enlightenment Period. Locke, Rousseau, and Pestalozzi. Education in the Czech lands (Theresian reform, the so-called patriotic teachers, and K.S. Amerling). 6. Pedagogy and education in 19th century. J. F. Herbart. Herbartismus. Froebel, and Lindner. Education in the Czech lands in the 19th century.
7. Development of the school as an educational institution. Education of the teachers. 8. Education Reform in the world. The direction of 20th century pedagogy. 9. Education and pedagogy in Czechoslovakia in the 20th century.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.07.2018)
1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus.
2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity.
3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance. Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu).
4. Pedagogika J. A. Komenského.
5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K. S. Amerling).
6. Pedagogika a školství v 19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Fröbel, Lindner. Školství v českých zemích v 19. století.
7. Vývoj školy jako vzdělávací instituce. Vzdělávání učitelů.
8. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry 20. století.