SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Analysis and Interpretation of Qualitative Data - OPBP3Q607B
Title: Analýza a interpretace kvalitativních dat
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 1/1, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Pre-requisite : OPBP3Q204A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)
The aim of the course is to strengthen the art of analyzing and interpreting qualitative data. Students will bring material from their research and different genres of texts to the collective analysis. The teacher and his guests will also discuss specific texts such as dreams, misdeeds and jokes, as well as fairy tales and poetry. The necessity of "dense reading": focused on "strange places" and on the search for the so-called initial situation will be emphasized. This precedes concrete methods such as thematic, phenomenological or narrative analysis.
Descriptors - Czech
Last update: Dana Vozáb Němcová (29.01.2024)

Celková časová zátěž studenta 120

 

Množství kreditů odpovídající časové zátěži 4

 

Přidělené kredity 4

 

Zakončení KZ

 

 

Přímá výuka 24h

 

Přednášky:12h

 

Cvičení:12h

 

 

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 1h

 

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 2h

 

Samostudium literatury (za semestr) 20h

 

Práce se studijními materiály (za semestr)

 

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

 

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce

 

Příprava na zápočet 40h

 

Příprava na zkoušku a zkouška

 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)

LEAVY, Patricia (Ed.). The Oxford Handbook of Qualitative Research. New York: Oxford University Press, 2017.

ATKINSON, Paul a DELAMONT, Sara (Eds.). SAGE Qualitative Research Methods (Four-Volume Set). London: SAGE Publications Ltd., 2011.

STRAUSS, A. a CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008.

GUBA, E. G., LINCOLN, Y. S. Competing paradigms in qualitative research. In N. K. DENZIN, Y. S. LINCOLN (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 1994. s. 105-117.

FREUD, Sigmund. Výklad snů. O snu. Sebrané spisy 2/3. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998.

KUČERA, Miloš. Teorie pohádky: Psychoanalýza Karkulky. Praha: Karolinum, 2023.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)

Předmět má za účel posílit praxi studentů v rozboru a interpretaci výzkumných dat. V teoretické části setkání budou rekapitulovány postupy kvalitativní analýzy vyučované v rámci dalších metodologických předmětů (Úvod do kvalitativního výzkumu, Psychologický výzkum I a Psychologický výzkum II).

Cílem hlavní seminární části bude společný rozbor dat, která budou přinášet studenti na setkání. Může jít o nejrůznější materiál ze studentských prací (operujících pozorováním, rozhovory nebo sběrem artefaktů), ale i o životní zážitky, scény z literatury, z filmů apod. Přednášející učitel ukáže rozdíl mezi interpretací různých druhů textů: zejména na případě výkladu snů, chybných úkonů a vtipů, dále pohádek, dále poezie (návštěva přednášejících hostů z řad doktorandů).

Bude zdůrazněna nutnost předběžného „dense reading“, prvotního podrobného a citlivého čtení. Citlivého zejména na lapsy či „podivnosti“ interpretovaného textu a pátrajícího po tzv. výchozí situaci (tzv. haiku-moment). Teprve poté se mohou rozběhnout vybrané metody jako tematická, fenomenologická či narativní analýza. Zásadní je smířit se s tím, že „mechanická“ aplikace nějaké metody nemůže nikdy nahradit přemýšlení nad textem, jeho „dense reading“.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.02.2024)

Zpracování analýzy a interpretace nasbíraných dat (rozhovor, analýza produktu, poznámky z pozorování, videozáznam či jiný "text")

Aktivní účast na semináři. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html