SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Gesture, speech and thinking - OPBP3Q606C
Title: Gestikulace, řeč a myšlení
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, MC [HT]
Capacity: unknown / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (12.09.2023)
PUBLIKUM: Předmět je primárně určen studentům 2. a 3. ročníku. Kurz je vystavěn na předpokladu, že studenti ovládají témata "kognice" a "ontogeneze" v rozsahu předmětů Obecná psychologie I, Obecná psychologie II, Vývojová psychologie I, Vývojová psychologie II. KONCEPCE: Myšlenkou tohoto předmětu je seznámit studenty s jiným než tradičním sociálně-psychologickým pohledem na gestikulaci jakožto součást konceptu ‚neverbální komunikace‘. Povahu a vlastnosti gest stejně jako úlohu a fungování gestikulace ve vztahu k myšlení a řeči budeme rozebírat z mnohem mladší perspektivy zahrnující vývojovou psychologii, kognitivní psychologii, psycholingvistiku a sémiotiku. CÍLE: Studenti se seznámí se základními koncepty a teoriemi popisujícími a vysvětlujícími vztahy gestikulace-myšlení-řeč, vytvoří si interdisciplinární náhled na danou tematiku a procvičí se v analyticko-kritickém myšlení uplatněném při porovnávání různých koncepcí. Dále se studenti seznámí s příklady studií, používaných výzkumných metod a anotačních softwarů pro zpracovávání multimodálních dat a také si sami vyzkouší anotaci a následnou analýzu videonahrávky. FORMA A PROSTŘEDKY: přednáškové části, společné/skupinové diskuse, skupinové/individuální aktivity, analýza odborných textů v angličtině, analýza videomateriálů a multimodálních dat.
Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (11.09.2023)

Základní texty budu studentům k dispozici přímo v Moodlu.
K hlubšímu studiu možno prostudovat:

Goldin-Meadow, S. (2003). Hearing gesture: How our hands help us think. Cambridge, MA.: Harvard University Press.

Iverson J, Goldin-Meadow S. (2005). Gesture paves the way for language development. Psychological Science, 16, 367–371.

Kendon, A. (2004). Gesture: Visible action as utterance. Cambridge: Cambridge University Press.

Kita, S., & Özyürek, A. (2007). How does spoken language shape iconic gestures? In S. D. Duncan, J. Cassell, & E. T. Levy (Eds.), Gesture and the dynamic dimension of language: Essays in honor of David McNeill (pp. 67–74). John Benjamins Publishing Company.

McNeill, D. (1992). Hand and mind: What gesture reveal about thought. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (12.09.2023)

·      Gestikulace nejen jako komunikace „ne-verbální“ ale i „ko-verbální“: seznámení s programem, literaturou a požadavky; gesta na další neverbální projevy; „sociální“ a „sémantický“ přístup ke gestikulaci; základní klasifikace gest; „koverbální“ gesta

 

·      Sémantika gestikulace, řeči a myšlení: základní pojmy sémantiky; multimodalita v myšlení i vyjadřování; sémantické vlastnosti gest, jazyka a psychiky; sémantické typologie gest, jazykových výrazů a mentálních reprezentací

 

·      Procesuální dynamika gestikulace, řeči a myšlení: rozlišení statického a dynamického pohledu; základní teoretické koncepce vztahu myšlení-řeč-gestikulace; organizace a průběh gestikulačně-řečového aktu

 

·      Gestikulace a řečový vývoj: fylogeneze; ontogeneze; kognitivní vývoj; osvojování prvního (mateřského) a druhého (cizího) jazyka; kultivace gest?; spektrum gest u dětí; specifika dětské gestikulace

 

·      Gesta, řeč a mysl pod tíhou relativity:  význam studia gest ve výzkumu jazykové relativity; základy kognitivní lingvistiky; vliv specifického jazyka na způsob myšlení a gestikulace?

 

·      Studium gest: nástin historického vývoje zájmu o gesta (průkopníci a předchůdci); současný výzkum gest ve světě vědy (vědní obory, hlavní reprezentanti, literatura, konference, metodologie multimodální analýzy, možnosti aplikace a vývojové tendence)

Registration requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (12.09.2023)

Předmět je primárně určen studentům 2. a 3. ročníku.

Kurz je vystavěn na předpokladu, že studenti ovládají témata "kognice"  a "ontogeneze" v rozsahu předmětů Obecná psychologie I, Obecná psychologie II, Vývojová psychologie I, Vývojová psychologie II.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (11.09.2023)

Vzhledem k charakteru kurzu je podmínkou aktivní účast v průběhu výuky a alespoň 80% účast.  

Studenti ve skupinkách vypracují krátkou analýzu multimodálního materiálu.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (23.10.2023)

Materiály k výuce budou dostupně přibývat v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15715

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html