SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to the Instrumental Enrichment - OPBP3Q605C
Title: Úvod do metody instrumentálního obohacování
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
"Úvod do instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina" je zážitkovým předmětem, který účastníky nechá nahlédnout do programu Instrumentálního obohacování (FIE) a související teorie. Světově proslulý pedagog a psycholog R. Feuerstein sestavil ucelený systém pracovních listů, jejichž prostřednictvím je možné rozvíjet řešitelovy poznávací funkce; schopnost učit se v souvislostech; prohlubovat dovednost vytvářet vlastní strategie řešení úkolu. Pomáhá rozvíjet deficitní kognitivní funkce. Vzhledem k důrazu na slovní vyjádření vlastních myšlenkových postupů rozvíjí vyjadřování. A díky sdílení s ostatními ve skupině přináší náhled do myšlení druhých a vede k respektování jiného názoru. Motto metody zní: "Nechte mě chvilku..., já si to rozmyslím". Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech pedagogicko-psychologické praxe ukázat, co je zprostředkované učení a jaké je uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogicko-psychologické praxi a intervenci. Studenti se seznámí se zprostředkovaným učením jako výkladovým principem v metodách systematické výuky myšlení a rámcově i s teoretickými základy metody Feuersteinova instrumentálního obohacování (strukturální kognitivní modifikovatelnost, zkušenost zprostředkovaného učení, deficitní kognitivní funkce, kognitivní mapa, cíle FIE). Pro práci v tomto předmětu je třeba zakoupit materiál (instrument) v ceně 160,- Kč, který umožní, aby studenti prakticky vyzkoušeli a porozuměli praktickému využití principů metody Feuersteinova instrumentálního obohacování na konkrétních úkolech, např. v instrumentech, jako je Uspořádání bodů, Porovnávání, Analytické vnímání či Orientace v prostoru I.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (03.02.2020)

FEUERSTEIN, Reuven. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2400-6.

FEUERSTEIN, Reuven, Louis H. FALIK, Refael S. FEUERSTEIN a Krisztina BOHÁCS. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.

FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0043-7.

KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.

LEBEER, Jo, ed. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-103-4.

MÁLKOVÁ, Gabriela. Umění zprostředkovaného učení: teoretická východiska a výzkum instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina. Praha: Togga, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6.

MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-585-1.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (03.02.2020)

Vzhledem k charakteru kurzu (zážitková forma, důraz kladen na sdílení a reflexi vlastní práce) je podmínkou aktivní účast v průběhu výuky a alespoň 80% účast.  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html