SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar on Case Reports from Education - OPBP3Q603C
Title: Kazuistický psychologický seminář z oblasti vzdělávání
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět směřuje k hlubšímu porozumění různým událostem ze školního prostředí, jejichž aktéry jsou žáci, vyučující, třídy či rodiče a k prohloubení psychologické citlivosti a interpretace komplexních případů. V předmětu budou studujícím předloženy vybrané události ze školního prostředí, a to formou kazuistik. Události budou detailně představeny a poté interpretovány za pomocí různých psychologických konceptů. Při intereptaci budou využívány perspektivy různých psychologických disciplín (vývojová psychologie, sociální psychologie, psychologie osobnosti a pedagogická psychologie) a různých paradigmat. Analyzované události se budou týkat různých problémových momentů školního vzdělávání, především: 1) školní neúspěšnost, 2) vztah učitel-žák, 3) vztah žák-žák, 4) vztah žák-třída, 5) vztah třída-třída, 6) vztah rodina-škola, 7) vztah učitel-učitel, 8) vztah učitel-ředitel, 9) pravidla a kázeň, 10) žákovská identita, 11) učitelská identita, 12) škola a veřejnost. Studující budou také vedeni k vytváření komplexních kazuistik a k jejich intepretaci. Těžištěm předmětu jsou diskuse a dále individuální a skupinová práce studentů a studentek.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)
SMÍTKOVÁ, Ivana, et al. Úskalí výchovy nadaného dítěte s Aspergerovým syndromem: Kazuistika z psychologické praxe, dlouhodobé vedení dvakrát výjimečných dětí. Psychologie pro praxi, 2010, 3-4: 77-80.
BALAN, Cristiana. ZNEUŽÍVÁNÍ DĚTÍ. PŘÍPADOVÁ STUDIE (kazuistika). Skaluvinstitut.cz
IHNACÍK, Jozef, et al. Kazuistika/Príklad dobrej praxe. Psychologie pro praxi, 2013, 3-4: 119-123.
DAVIDOVÁ, Kamila, et al. Kazuistika–Škola a rodina. Psychologie pro praxi, 2011, 3-4: 95-105.
KOHOUT-DIAZ, Magdalena; BITTNEROVÁ, Dana; LEVÍNSKÁ, Markéta. Limity inkluze ve vzdělávání romských dětí v České republice: boj o identitu žáka. Pedagogická Orientace, 2018,
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada Publishing, 2006.
 
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)

Zakončení kurzu je podmíněno:

1) docházkou na semináře,

2) aktivním zapojováním,

3) seminární prací.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html