SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Fundamentals of Couching - OPBP3Q506C
Title: Základy koučinku
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, MC [HT]
Capacity: unknown / 56 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. David Heider, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. David Heider, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět je určen pro studenty a studentky oboru psychologie a klade si za cíl uvedení absolventů kurzu do problematiky koučování jako nástroje profesního a osobního rozvoje. Navazuje na povinný předmět Psychologie v pracovním prostředí, jehož některé poznatky a teorie rozpracovává a aplikuje do specifické sféry koučinku. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými přístupy a koncepty, ale také na jejich aplikaci a diskusi. V rámci předmětu se studenti a studentky seznámí se záklním rámcem koučování a jeho obecnými principy, dále s dosavadním vývojem koučování a s jeho vztahy k jiným metodám práce s klienty (školení, supervize, poradenství atd.). Pozornost bude věnována typům klientů a jejich zakázek a možností rozdílné práce s nimi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1) Rámec koučování, teoretické ukotvení. 2) Význam a přínos koučování jako nástroje osobního a pracovního rozvoje. 3) Historie koučování, principy a vymezení vůči jiným nástrojům osobního rozvoje (psychoterapie, školení, poradenství). 4) Principy provedení a indikace klientů. 5) Formulování otázek a aktivita klienta při koučinku jako nástroj pro realizaci změny. 6) Základní rámec koučování: kontrakt, rozvoj, vyhodnocení. 7) Techniky a postupy při koučování. Kladení otázek, neverbální komunikace, použití imaginace, asociací, kontrastu apod. 8) Struktura koučovacího sezení. 9) GROW model a další milníky koučovacího sezerní i celého procesu. 10) Typy koučování dle kontextu koučovaného a cíle. 11) Oblasti využití koučinku a vhodné aplikace. Kombinování s jinými přístupy. 12) Etika koučování.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. David Heider, Ph.D. (20.01.2020)

WHITMORE, J. Koučování, Management Press. Praha: 2009
DEMBKOWSKI, S. a kol. 7 kroků efektivního koučování. Praha: Computer Press, 2009.
ATKINSKON, M. Koučink - věda i umění. Praha: Portál, 2009.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. David Heider, Ph.D. (03.02.2020)

Pro absolvování kurzu je nutná účast na seminářích (max 1 neomluvená absence) a aktivní příspěvek (prezentace) na základě studia aktuální literatury na dané téma.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html