SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar on Psychology of Art - OPBP3Q504C
Title: Psychologický umělecký seminář
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (07.04.2020)
Cílem předmětu je představit různé psychologicky inspirované přístupy k interpretacím filmů, literárních příběhů, obrazů, hudebních skladeb a dalších kulturních artefaktů. Hlavní pozornost bude věnována filmu. Studující budou seznámeni s hlavními přístupy a teoretickými koncepty, které lze využít při psychologickém rozboru kulturních artefaktů. Následně budou sami provádět analýzy vybraného artefaktu (filmu). Jednotlivá seminární setkání slouží k prezentacím rozborů a skupinové diskusi doprovázené odkazy a ukázkami z konkrétních filmů. Kurz je složen ze šesti setkání. Na každé setkání je určen jeden film dle společné volby všech účastníků. Příklady volených filmů: Piano, Klub rváčů, Král rybář, Mechanický pomeranč, Narušení apod. Studující navštěvující předmět jsou rozděleni do menších skupin. Každá skupina připraví na stanovený seminář prezentaci jednoho filmu, ve které se zaměří na: hlavní myšlenky (o čem film je), postavy (charakteristika a rozbor postav), vývoj filmu ("kapitoly" příběhu), způsob vyprávění, vizuálně-hudební zpracování filmu a jeho funkce pro příběh, klíčová psychologická témata a koncepty. Na semináři se následně diskutuje o obsahu a zpracování filmu a o jeho možných výkladech. Účelem předmětu je prohloubit schopnost psychologické interpretace na specifickém materiálu, kterým jsou filmy, avšak rozvíjené interpretační principy a strategie jsou využitelné i v jiných, psychologicky relevantních kontextech.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)
KULKA, Jiří. Psychologie umění, 2. přepracované a doplněné vydání. Grada Publishing as, 2008.
MIOVSKÝ, Michal; ČERMÁK, Ivo; CHRZ, Vladimír. Umění ve vědě a věda v umění: metodologické imaginace. Grada, 2010.
NIEMIEC, Ryan M.; WEDDING, Danny. Positive psychology at the movies: Using films to build virtues and character strengths. Hogrefe Publishing, 2013.
ŠÍPEK, Jiří. Psychologické souvislosti scénické tvorby. KANT, 2010.
VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič; SVATOŇ, Vladimír; ZADRAŽIL, Ladislav. Psychologie umění. Odeon, 1981.
 
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.01.2020)

Zápočet je udělen na základě účasti a aktivního zapojení.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html