|
|
|
||
Last update: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Last update: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (30.01.2023)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 138 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut, práce se studijními materiály v průběhu semestru 8 hodin. Samostudium literatury 50 hodin, zpracování seminární práce 40 hodin, příprava na zkoušku 16 hodin. |
|
||
Last update: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (30.01.2023)
BLATNÝ, Marek a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha, Grada. 2010. CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada. 2012. CORR, Philip; MATTHEWS, Gerald (ed.). The Cambridge Handbook of Personality Psychology. New York: Cambridge University Press, 2016. GOULD, Stephen J. Jak neměřit člověka. Praha: Nakladatelství lidové noviny, 1997. PERVIN, Lawrence A. a JOHN, Oliver P. (ed.). Handbook of personality: Theory and research. New York: The Guilford Press, 1999. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister a Principal, 2002.
|
|
||
Last update: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (30.01.2023)
Psychologie osobnosti vznik a vývoj disciplíny, místo psychologie osobnosti v systému psychologických disciplín, definice osobnosti a přístupy k jejímu vymezování, vztah k blízkým pojmům)). Základní témata studia psychologie osobnosti (problematika struktury osobnosti a přístupy ke strukturaci, dynamika, vývoj, integrace, patologie osobnosti aj., teorie osobnosti). Metodologie a metody psychologie osobnosti (nomotetický, typologický a idiografický přístup v psychologii osobnosti, metody a techniky užívané v psychologii osobnosti). Temperament a biologický základ osobnosti vymezení a vlastnosti temperamentu, temperament a chování, teorie temperamentu: Hippokrates, Kretschmer, Sheldon, Pavlov, Haymans-Wiersma, Eysenck, Thomas-Chessová-Birch, Buss-Plomin, Gray, Zuckerman, Cloninger aj.) Inteligence, nadání v základní spory v učení o inteligenci, Tvořivost vymezení tvořivosti, konvergentní a divergentní myšlení, tvořivé schopnosti, tvořivá osobnost, proces tvorby (Wallace) a tvůrčí produkt, teorie tvořivosti osobnostní (Freud, Jung, Adler, Kris, Maslow) a procesuální (Mednick, Kogan), vztah kreativity a inteligence. Kognitivní styly osobnosti (vymezení a význam kognitivních stylů, charakteristika jednotlivých stylů: závislost x nezávislost na poli (Wittkin), reflexivita x impulzivita (Kogan), šířka kategorizace (Bruner), globalizmus x detailismus, vyostřování x uhlazování (Klein), inovativnost x adaptivnost (Kirton), akční styly (Allport, Lurija). Motivační dispozice (jednotlivé motivy jako dispozice k vybuzení motivační síly - potřeby (Maslow), velká trojka motivů:motiv výkonu, afiliace a moci, seskupení více motivů směřující k cíli - zájmy, postoje, hodnoty, motivační vlastnosti, dynamika motivace, (homeostatický, pobídkový, humanistický aj. výklad dynamiky motivace) Charakter (přístupy k vymezování charakteru, charakterologie - výstavba charakteru dle Klagese, Wellek, přístup k charakteru Allporta - teorie Pecka, Cloningerova teorie charakteru, současný pohled na problematiku charakteru, charakter a pozitivní psychologie, silné stránky charakteru Integrace osobnosti (vymezení sebepojetí, historický a současný pohled na sebepojetí, konceptualizace Já a jeho jednotlivé aspekty, sebehodnocení a sebepojetí, identita a autonomie, vymezení identity Bačová, identita v teorii Eriksona, sebedefinování a problematika volby, procesy formování identity - Baumeister, selfing - McAdams, k historii individuálního sebeuvědomování a utváření osobnosti (Lurija), utváření fyzického, psychického a sociálního Já v průběhu vývoje Formování osobnosti, náročné životní situace ( náročné životní situace, krize, stres, frustrace, celoživotní vývoj) |
|
||
Last update: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (30.01.2023)
Zápočet bude udělen na základě splnění povinné docházky na semináře (75%) a kvalitního splnění zápočtového úkolu, který je odevzdán prostřednictvím Moodle. Kurz je zakončen ústní zkouškou. |