SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
History of Psychology - OPBP3Q201A
Title: Dějiny psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBP3Q308A, OPBP3Q502B
Is interchangeable with: OPBP3Q207A
Annotation -
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.01.2020)
The aim of the course is to acquire knowledge about the development of psychological thinking.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.01.2023)

Předpokládaná zátěž studenta

Samostudium literatury (za semestr): 30 hod

Příprava na zkoušku a zkouška: 80 hod

Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.01.2020)

a) základní studijní literatura:

PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006

HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000.

NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN, 1995.

 

b) doporučená studijní literatura:

HOMOLA, M. Dějiny psychologie. Olomouc, FFUP 1990.

HOSKOVEC, J., NAKONEČNÝ, M. a SEDLÁKOVÁ, M. Psychologie XX. století. Praha: Karolinum 2002.

MADSEN, K. B. A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam: North-Holland, 1988.

SEDLÁKOVÁ, M. Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN 1981.

STAVĚL, J. Antická psychologie. Praha: SPN, 1972.

TARDY, V. Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie. Praha: SPN, 1966.

WATSON, R. I.: Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 7, 1971, s. 311-322.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (30.01.2023)

  • OBSAH A CÍL PŘEDMĚTU: Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých psychologických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd, a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivých přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozborům významných děl.

            NÁVAZNOST: Předmět sleduje vývoj psychologického myšlení až po sklonek 19. století. Takto je předpokladem pro navazující předmět "Přehled psychologických systémů", který sleduje základní psychologické přístupy a paradigmata od počátku 20. století až do současnosti.

           POŽADAVKY NA UKONČENÍ: Krátká písemná práce plus zkouška písemnou formou (obojí bude podrobně specifikováno v průběhu kursu)

  • První přednáška: Obsah a cíl předmětu, zadání písemné práce, celkový přehled probíraných témat

- Proč dějiny psychologie?

- různé interpretace, různé příběhy DP: "Jak se psychologie nakonec přece jen stala opravdovou vědou" versus: "O ztracené a znovunalézané duši psychologie".

- zadání písemné seminární práce

- celkový přehled dějin psychologie probíraných v rámci tohoto předmětu

- započetí výkladu prvního okruhu "Psychologie přírodních národů"

 

  • Druhá přednáška: Psychologie přírodních národů a nejstarších civilizací

- dokončení celkového přehledu (příběhu) dějin psychogie (jako kontextu pro jednotlivé probírané okruhy)

- první okruh: psychologické představy u přírodních národů / DP-2

- druhý okruh: psychologické myšlení u nejsarších civilizací (Egypt, Izrael, Čína, Indie)

 

  • 3. přednáška: Psychologické myšlení v nejstarších civilizacích - pokračování

- pojetí stavů vědomí v hinduismua buddhismu

- typy buddhistické meditace

- psychologie a jóga

- Starý Egypt a Izrael: psychologické představy

 

  • 4. Antická psychologie: od mýtu k logu

- dokončení: Izrael a Čína

- mýtus jako "podloží" psychologie / různá pojetí mýtu a mytologie

- poznání pomocí mýtu (příběh Fauna pronásledujícího nymfu Syrinx) versus poznání pomocí logu, pojmu (sublimace)

- mýty a mystéria (dionýská, orfická, eleusinská)

- hlubinně psychologická interpretace (Narcis, Eros a Psýché)

- bohové (Řecko) a planety (Řím) jako mytické prototypy osobnostních vzorců (př. žoviál, Saturnova nemoc)

- Dionýsos a Apollón

 

  • 5. Antická psychologie

- od mýtu k logu, dokončení (bohové-planety jako mytické prototypy archetypálních osobnostních vzorců)

- pojetí duše v Homérových eposech

- Herakleitos

- Empedokles a Demokritos

- Pythagoras

 

  • 6. Antická psychologie - pokračování

- Pythagoras

- Sofisté

- Sokrates

- Platón

 

          7- Antická psychologie: psychologické představy u stoických filosofů

- Stoické pojetí afektů

- Seneca, Epictetos, Marcus Aurelius

- paralely ke stoickému pojetí (KBT, existenciální psychologie)

 

  • 8. Konec antiky a raný středověk

- několik rozdílů mezi antickým myšlením a židovsko-křesťanskou tradicí

- Filón Alexandrijský (spojení židovského myšlení a Platonismu)

- novoplatonismus, gnóse, hermetismus

- psychologické představy v rámci novoplatónského emanačního schématu

 

  • 9. Psychologické představy ve středověku

- sv. Augustin (pojetí vůle, paměti, prožívání času)

- psychologické představy v rámci středověké křesťanské mystiky

- triáda: 1) smysly - 2) mohutnosti (paměť, rozum, vůle) - 3) duchovní jádro (Božská jiskra)

- Dionýsos Areopagita (novoplatónské schéma), sv. Bonaventura (oko smyslů, oko rozumu, oko ducha-kontemplace)

- pojetí psycho-spirituálního vývoje u sv. Jana od Kříže a sv. Teresie z Avily

- paralely v transpersonální psychologii

 

  • 10. Sklonek středověku, renesance, počátek novověku

- sklonek středověku: františkánští myslitelé (R. Bacon, Occam) / středověké legendy / Dante

- proměna myšlení v Renesanci

- Francis Bacon

- renesanční a pozdější hermetismus: Paracelsus, Jacob Boehme

- René Descartes

Dále viz text na moodle: "dějiny psychologie - novověk - vybrané postavy"

X) Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu,

 

X) Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu

X) Psychologie v Kantově kritické filosofii gel a psychologie

 

X) Positivismus a psychologie

 

X) Psychologie a vývojové teorie

 

X)Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům

 

X) Shopenhauer jako psycholog

 

X) Nietzsche jako psycholog.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (30.01.2023)
  POŽADAVKY NA UKONČENÍ: Krátká písemná práce plus zkouška písemnou formou (obojí bude podrobně specifikováno v průběhu kursu)
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (30.01.2023)

Studijní opory (PP presentace  a učební texty ve wordu) jsou přístupné na moodle tohoto předmětu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html