SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology of games and play - OPBP1Q135B
Title: Psychologie hry
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBP3Q505B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (26.05.2019)
The course aims to introduce students to the meaning of games and play in contemporary culture. The content of first lectures is to define games and play from the perspectives of ludology, psychological approaches, and to differenciate traditional play forms from modern ones. Structural (genre, play space), dynamic (motivation, experience, play style, and strategy) and ideological optics (function and justification of games and play) are then used to give the basic theoretical foundation for game/play analysis. Following lectures explore the topics of recent period. Playfulness is a topic of current psychological research that focuses on personality traits and its connection to play behaviour. The lecture about play therapy condense the basic theory and application of play in clinical and counselling practice. "Gamification" express an extension of game elements into wider culture. The topic of virtual worlds and their influence on reality is also included. The course is concluded with controversies about impact of modern games.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (25.01.2019)

Cílem předmětu je prohloubení teoretického rozhledu v průřezovém tématu hry se zaměřením na vývojově aktuální formu tzv. počítačových nebo digitálních her. Smyslem kurzu je poukázat na integrální roli hry v psychologickém bádání, terapii i v širší kultuře. Mezi sekundární cíle patří prezentace návaznosti tradičních herních forem na současný trend přechodu do virtuálních prostředí a získání zprostředkované i přímé zkušenosti s daným odvětvím. Toho je dosahováno jednak v seminářové části (úryvky z dokumentárních snímků, produkty aktuálních hráčských subkultur a diskuse o nich) a zároveň i prostřednictvím zápočtové práce.   

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (01.02.2021)

Popis distanční výuky v LS 2021

Výuka bude probíhat formou převrácené třídy za využití těchto platforem:

1. Moodle: úložiště krátkých videonahrávek a dalších opor osvětlujících analytický model používaný při sepisování seminární práce. Individuální studium nezávislé na rozvrhu.

2. MS Teams: synchronní výuka dle rozvrhu. Setkání se budou zaměřovat na aplikaci teorie, uvádění praktických ukázek, společnou interpretaci a analýzu her, volnou diskusi o prezentovaných materiálech či práci na seminárním úkolu. Bude se jednat také o prostor pro zodpovídání nejasností ohledně samostudia opor v Moodle. Uvedený segment výuky se bude zakládat na dobrovolném a aktivní přístupu uchazečů, prezence je doporučována, ale není povinná.

Podmínky zakončení předmětu: Klasifikovaná seminární práce odevzdávaná prostřednictvím Moodle (viz Podmínky zakončení předmětu).

Přihlašovací údaje do Moodle a MS Teams budou zaslány v rámci úvodního informačního emailu.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (18.02.2020)

Základní

CAILLOIS, R. Hry a lidé: Maska a závrať. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998.

FINK, E. Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta, 1992.

HUIZINGA, J. Homo ludens. Praha: Mladá fronta, 1971.

MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.

 

Doporučovaná

BATEMAN, C., & BOON, R. 21st Century Game Design. Boston: Charles River, 2006.

BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha: Portál, 2011.

BORECKÝ, V. Imaginace, hra a komika . Praha: Triton, 2005.

CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny, 1996.

GADAMER, H. Aktualita krásného: Umění jako hra, symbol a slavnost. Praha: Triáda, 2003.

JUUL, J. Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, MA: The MIT Press, 2006.

KLUSÁK, M. a KUČERA, M. (2010). Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010.

SALEN, K. a ZIMMERMAN, E. Rules of Play. Cambridge, MA: The MIT Press, 2003.

SUTTON-SMITH, B. The Ambiguity of Play. Cambridge, MA: Harward University Press, 2001.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (25.01.2019)

Obsah kurzu

·         Teoretické přístupy k psychologii hry: definice a pojetí hry (historické i současné definice) z hlediska jednotlivých psychologických škol, digitální hry a jejich specifika, hra vs. hraní, videohry vs. tradiční hry

·         Struktura hry: klasifikace, žánry, hra jako systém a potenciální prostor nabídek, pravidla, herní mechaniky a mechanizmy, platformy a materiální instrumenty hry

·         Dynamika hry: psychologické změny uvnitř kybeprostoru, charakteristika vlivů a dopadů na kognici, emoce a chování, flow fenomén

·         Vývojová funkce hry: role hry ve vývoji dle jednotlivých etap, dětská hra vs. hra dospělých

·         Terapeutická funkce hry: historie užití a přehled dle jednotlivých autorů, hra a nevědomí

·         Rétorika a sociální funkce hry: hra jako ideologický systém, rétoriky B. Suttona-Smithe, proces „gamifikace“ neherních oblastí

·         Herní styl: typologie hráčů, pojetí stylu, styl jako intencionální model

·         Kontroverzní účinky a úskalí, hranice hry: agresivita uvnitř i mimo hru, závislost, genderové stereotypy,

·         Hra jako fikce: fenomén virtuálních světů, online identita a identifikace, avatar

·         Aktuální a budoucí trendy: profesionalizace zábavy: elektronické sporty, herní žurnalistika, youtubers, herní studia; směšování práce a volného času

Kyberkultura virtuálního světa: koncept „digital natives“; specifika vlivu ICT na současné i minulé generace; demografické informace o uživatelích; druhy komunit a jejich produktivita

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (01.02.2021)

Distanční výuka v LS 2021: Podmínky zakončení předmětu zůstavají beze změn. Níže popsaná seminární práce bude odevzdávána prostřednictvím platformy Moodle na tomto odkazu.

Výstup kurzu se skládá ze zápočtové práce založené na pozorování či aktivní participaci na hře s následnou analýzou a reflexí materiálu za pomoci interpretačních nástrojů předložených v přednáškových blocích (žánr, potenciální styly, herní struktura a dynamika, estetika, motivace atd.). Povaha herní formy není stanovena, může se jednat např. o terapeutické využití hry, digitální hru, tradiční dětskou hru, sport nebo klasické mimetické formy (divadelní hra).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html