SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Intercultural communication I - OPBP1Q132B
Title: Interkulturní komunikace I
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBP3Q501B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Interchangeability : OBPS13103
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Files Comments Added by
download buurikova.pdf četba PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
download Henig Pohledy z druhého břehu.pdf četba PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
download KASSIN_SAUL_504-517_orezano.pdf Četba PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
download Pollock, VAn Reken Third_Culture_Kids.pdf četba PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
download Transnacionální přístup k migraci.pptx PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Annotation -
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)
The course is focused on the issue of cultural diversity in globalized world.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Cílem kurzu je poskytnout studentům opory v přístupu k lidem, jež jsou vnímáni jako kulturně odlišní. Tedy podpořit toletanci a respekt jak vůči druhým, tak vůči sobě.

1. Zapamatovat si pojmy kultura, národ, etnicita a  rasa  a vybavit si, že se jedná o pojmy, které jsou kullturně konstruované, tedy nejedná se o kategorie, které by byly přirozenou charakteristikou lidských skupin. 

2. Porozumět, pochopit – vysvětlení, použití pojmů ve správných souvislostech, jednoduchá interpretace, extrapolace 

3. Aplikovat, použít informace v nových situacích – použití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích), překlad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné formy komunikace do druhé

4. Analyzovat, najít souvislosti – rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hierarchie prvků, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky

5. Hodnotit, obhájit stanovisko – formulace rozhodnutí a závěrů včetně schopnosti je odůvodnit a obhájit; posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která student navrhne

6. Vytvořit – složení prvků a jejich částí do nového, dříve neexistujícího celku

Literature - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Bittnerová, Dana – Doubek, David – Levínská, Markéta. 2011. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK.

Gellner, Arnošt. 1993.  Národy a nacionalismus. Praha: H+H.

Hadj Mousová, Zuzana. 2009. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o.

Kostelecká, Yvona- Hána, David - Hasman, Jiří 2017 Integrace žáků  - cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK. 

Morgensternová, M. - Šulová, L.: Interkulturní psychologie.Praha, Karolinum 2009.

Průcha, J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004.

Stuchlíková, Iva - Vokrojová, Nela 2013. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků- specifikum vietnamské kultury. Pedagogika 63 (1), s. 5 - 24.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Píemná zkouška proběhne ve vypsaných termínech. Jedná se o esej; na základě předložené kazuistiky člověka, který je chápán jako "jiný", bude student interpretovat jeho situaci s použiím v kurzu představených konceptů a teorií.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

1. Úvod - interkulturní kmunikace a povaha ne/rozdílnosti kultur

2. Kulturní diverzita 

3. Etnicita a identita

4. Globální sever a globální jih

5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci

6. Důvody migrace

7. Adaptace - kulturní šok

8. Integrace x asimilace

9. Transnacionální identity

10. Postoje majority - předsudky

11. Způsoby zvládání předsudků

12. Role státu a jeho institucí

13. Škola a menšiny

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Pro zakončení kurzu se vyžaduje 70% účast na kurzu, aktivní zapojení do kurzu - diskuse o zadané četbě, písemná zkouška formou eseje.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

viz Soubory v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9556

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html