Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (31.10.2019)
The course introduces students to the basic characteristics of quantitative research.
Last update: PhDr. David Greger, Ph.D. (13.09.2018)
V návaznosti na kurz statistiky se tento předmět zaměřuje na uvedení do způsobů kvantitativního výzkumu. V úvodu seznámíme studenty se základními charakteristikami kvantitativního výzkumu, naučíme je, jak se formuluje výzkumný problém a k němu náležející hypotézy výzkumu, s postupy výběru respondentů typickými pro kvantitativní výzkum a z celou řadou metod a nejčastějších chyb při jejich tvorbě i užívání.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. David Greger, Ph.D. (13.09.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodologickými postupy vytváření výzkumných nástrojů, uvést je do přehledu základních metod, seznámit s konkrétními nástroji k využití ve škole a náležitostmi zpracování kvantitativního výzkumného projektu.
Literature - Czech
Last update: PhDr. David Greger, Ph.D. (13.09.2018)
Základní literatura:
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu.Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál.
Kerlinger, F.N. (1972) Základy výzkumu chování. Praha, SPN.
Clark-Carter, D. (2010). Quantitative psychological research. 3rd Ed. New York, Psychology Press.
Goodwin, J.C. (2010) Research in psychology. Methods and designs. 6th Ed. New Jersey, Wiley.
Shadish, W.R., Cook, T.D.; Campbell, D.T. (2002). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Belmond, CA, Wadsworth.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. David Greger, Ph.D. (13.09.2018)
1. Pojetí kvantitativního (vs.) kvalitativního výzkumu, kroky výzkumu, formulování vědeckého problému, a/případně hypotéz, analýza literatury (včetně vyhledávání v on-line databázích).
2. Dotazník, způsoby sběru dat, volba výzkumného souboru (sampling).
3. Validita a reliabilita, standardizace; Inteligenční a didaktické testy.
4. Seznámení s výzkumnými nástroji:
Klima školní třídy, Hodnocení interakce učitele a žáků, Předcházení problémům v chování žáků, Společenství prvního stupně (metoda sémantického výběru).
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (31.10.2019)
Elaboration of final thesis - research project proposal.
Last update: PhDr. David Greger, Ph.D. (13.09.2018)
Podmínky udělení klasifikovaného zápočtu:
1) docházka: docházka na přednášku není povinná, semináře povinné jsou. V případě nepřítomnosti platí nutnost zjistit si úkoly ze semináře a odevzdat je v termínu v rámci Moodlu.
2) plnění zadaných úkolů jako příprava na hodinu (zpravidla prostudování literatury, seznámení se dopředu s výzkumnými nástroji, návrh výzkumného problému, návrh konstrukce výběrového souboru apod.). Plnění dílčích úkolů přispívá ke zdárnému splnění závěrečné práce (zpravidla jde o její dílčí části) či k pochopení vysvětlované látky (příprava na hodinu formou seznámení s rozsáhlejšími manuály evaluačních nástrojů apod.). Zápočet nebude zapsán, dokud nebudou v Moodlu odevzdány všechny dílčí úkoly.
3) zpracování závěrečné práce - návrhu výzkumného projektu.
ad 3) Návrh projektu bude obsahovat a bude strukturován do pěti částí následovně (jednotlivé části budeme postupně probírat na setkávání v kurzu; dílčí úkoly budou součástí výsledného projektu):
1. téma výzkumu,
2. přehled dostupné literatury (na základě rešerše literatury, přehled zjištění předchozích výzkumů, případně teoretická východiska, včetně cizojazyčných zdrojů),
3. formulace výzkumného problému a hypotéz,
4. návrh nástroje sběru dat a strategie sběru dat (způsob výběru vzorku, časový a organizační plán),
5. návrh způsobu zpracování dat včetně návrhu statistického zpracování dat.
Pro bližší představu zpracování návrhu výzkumného projektu jsme Vám na moodle vložili ukázky pozitivně hodnocených návrhů projektů studentů z minulých let.