SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Quantitative research I - OPBP1Q108A
Title: Kvantitativní metodologie I
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Alena Škaloudová, Ph.D.
Interchangeability : OBPS13111, OBPS13511
Is pre-requisite for: OPBP1Q122A, OPBP1Q112A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (06.06.2019)
The course is focused on quantitative research designs in psychology and on various methodological approaches. The greatest attention is paid to statistical methods of data analysis. Basic terms used in the course: statistics descriptive and inductive, population and sample, variables and their types, sample size. Errors in data and how to avoid them. Frequency table. Graphical representations. Basic statistical characteristics: Mean, variance, skewness, kurtosis. Normal distribution. Statistical induction, estimation theory. Hypothesis testing: Zero and alternative hypothesis, error of the 1st and 2nd kind, significance level. Correlation test. T-test. Chi-square test.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (17.05.2019)

Po absolvování kurzu by měl student

1) znát výzkumné designy v psychologii, znát rozdíly mezi nimi, identifikovat jejich silné a slabé stránky;

2) znát základní pojmy deskriptivní a induktivní statistiky (základní a výběrový statistický soubor, rozdělení, střední hodnoty, rozptyl, hypotéza, chyba prvního a druhého druhu, statistická významnost);

3) umět vytvořit datovou tabulku (dataset);

4) provést statistickou analýzu dat ve statistickém programu (v rámci kurzu budeme používat program Jamovi) - popisná statistika, korelační analýza, porovnávání středních hodnot (t-test, analýza rozptylu), analýza četností a jejich rozdělení (chí-kvadrát).

Literature - Czech
Last update: Alena Škaloudová, Ph.D. (01.02.2018)

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

ŠKALOUDOVÁ, A.: Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (18.02.2021)

Přednáška a seminář nejsou oddělené, ve douhodinovém bloku se vzájemně prolínají podle potřeb studentů. Studenti budou pracovat ve 2-4 členných skupinách. Kurz bude v tomto semestru vyučován online. Přednášky i semináře budou probíhat v prostředí MS Teams. Tým najdete, přihlásíte-li se svým univerzitním účtem (vasecislo@cuni.cz) do MS Teams. Kód pro přihlášení do týmu je 2ks2pk9.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (16.01.2019)

Zkouška probíhá jako diskuse nad seminární prací, kterou budou studenti tvořit v průběhu kurzu.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (17.05.2019)

Výzkumné designy v psychologii

Formulace hypotéz

Deskriptivní statistika (míry centrální tendence, míry rozptýlenosti, normální rozdělení)

Testování hypotéz - statistické testy (korelace, porovnávání průměrů, analýza rozptylu, test asociace) a jejich interpretace (p-hodnota, effect size)

 

Podrobnosti a studijní materiály v Moodlu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6803

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (02.02.2020)

Students are required to present their semestral project (the statistical analysis of psychological data).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html