SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental psychology II - OPBP1Q107A
Title: Vývojová psychologie II
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (44)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Incompatibility : OBPS13510
Pre-requisite : OPBP1Q103A
Interchangeability : OBPS13010
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (21.05.2019)
The course Developmental psychology II is focused on continuation and expansion of propedeutics of one of the basic psychological disciplines. The prerequisite for this course is the completion of the course Developmental Psychology I. (winter semester). During the semester students will be introduced to various aspects of individual development from school age to death. As an emphasis on theories of lifelong development, students will be motivated to critical thinking, to find connections between the most famous theories of development and individual phenomena of individual development, as well as orientation in the current direction of empirical interest in Czech and world developmental psychology. Reflected will be current topics and changing trends in current developmental psychology, which students will actively seek and discuss in the seminar part of the course.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (01.02.2019)

Cílem kurzu je získání kvalitní orientace ve vývojových úkolech jednotlivých vývojových etap od nástupu dítěte do školy, po smrt jedince. Studující umí definovat a popsat specifika somatického, kognitivního, sociálního, emočního, identitního vývoje v jednotlivých etapách, umí v souvislostech vysvětlit klíčové změny s ohledem na aktuální empirické studie i teorie vývoje.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (01.02.2019)

ARNETT, J. J. Emerging Adulthood. The Winding Road from the Late Teens Through the Twenties. Oxford University Press, 2014.

ARNETT, J. J. Adolescence and Emerging Adulthood. Pearson Upper Saddle River: Prentice Hall, 2009.

BLATNÝ, M. (Ed.). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum, 2016.

FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009.

ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka.  Praha: Portál, 2015

GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009.

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.

JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008.

KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010.

KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010.

KOUKOLÍK, F. Metuzalém: o stárnutí a stáří. Praha: Karolinum, 2014.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.

MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2012.

LANGMEIER, J.;KREJČÍŘOVÁ, D.  Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.

ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011..

PIAGET, J.;INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010.

PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.

ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006.

SETTERSTEN, R. A. a kol. On the frontier of adulthood : theory, research, and public policy. Chicago: University of Chicago Press, 2008.

SHAFFER, David R. [ed]. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012.

SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999.

SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (01.02.2019)

1)  Mladší školní věk  

·         Vymezení období a klíčových charakteristik etapy.

·         Tematizace rané gramotnosti a její vývoje.

·         kognitivní vývoj a vývoj metakognice, vývoj exekutivních funkcí a autoregulace.

·          Změny v socializaci jedince - role školáka

·         Sebepojetí, identita.

·         Mladší školní věk v odraze vývojových teorií

·         Vývoj morálky jedince 

·         Longitudinální studie (ELSPAC, aj.)

2)  Adolescence - změna diskurzu

·                    aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, konstrukty adolescence.

·                    historická komparace vývoje pojetí (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru). 

·                    Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol.

3)  Raná adolescence (starší školní věk)

·         pubescentní změny fyzické, hormonální, kognitivní, emocionální, identitní.

·         Charakteristika genderových rozdílů.

·         Změny v roli školáka

·         Změny v oblasti identity, sebepojetí

·         Rizikové oblasti v chování i prožívání jedince

·         Vrstevnické a romantické vztahy

4)   Střední a pozdní adolescence

·         Časové vymezení, biologické, sociální, emoční a osobnostní změny.

·         Pohlavní identita, sexuální zrání, partnerské vztahy

·         Klíčové otázky profesní a vzdělanostní orientace.

·         Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu.

·         Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence.

·         Hodnotová orientace, rizikové chování adolescentů.

5) Vymezení koncepce vynořující se dospělosti

·         Emerging Adulthood  (J. J. Arnett), specifika, úkoly.

·         Odůvodnění teorie

·         Kritika

6)  Raná dospělost

·         Vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny.

·         Osobnostní zralost, nové sociální role.

·         Tematizace krok založení rodiny, reprodukční otázky, význam rodičovství, manželství, partnerství.

·         Orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí. 

·         Formy životního stylu (empirické studie).

·         Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách.

7)  Střední a pozdní dospělost

·         Vymezení období a stěžejní úkoly v osobnostním zrání.

·         Identitní otázky.

·         Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl.

·         Involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, krize středního věku - aktuální koncepty.

·         Pozdní dospělý na trhu práce.

8)  Aktuální partnerské a rodinné otázky v kontextu životního cyklu člověka 

· Reflexe institutu manželství v demografických trendech, Nesezdaná soužití.

· Rodina a rozvod, střídavá péče. 

· Doplněné rodiny.

·         Fenomén single.

·         Spolubydlení.

·         Homosexuální svazky.

·         Náhradní rodinná péče.

·         Neplodnost a partnerství, surogátní mateřství.

9)  Rané stáří

·         Vymezení a periodizace.

·         Involuční změny.

·         Proměny kognitivních, tělesných i emočních funkcí.

·         Sebepojetí, specifika.

·         Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu.

·         Ageismus.

·         Stáří a rodinné vztahy.

·         Kvalita života ve stáří.

10)  Pravé stáří

·         Vymezení a charakteristika.

·         Proměny psychických i fyzických funkcí.

·         Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby.

·         Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče.  

11)  Fenomén umírání a smrti

·         Umírání a smrt jako psychologický fenomén.

·         Vývoj konceptu smrti od dětství.

·         Fáze smiřování se se ztrátou (Kübler-Rossová).

12) Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje 

·         Reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie,

·         Life -span teorie,

·          Biodromální teorie

·         Diskuze, náměty, shrnutí

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (01.02.2019)

Kurz je rozdělen na část přednáškovou a seminární (1/1). Proto je jednou z podmínek splnění pravidelná docházka. Tolerovány jsou 2 absence, další absence musí být studentem řádně omluveny.

Studující zpracovávají během semestru v malých týmech (3-4 členů) referát na aktuální téma vývojové psychologie. Tento referát má komparativní charakter, studenti představují téma z pohledu alespoň pěti empirických studií, českých i zahraničních. Referát poté prezentují a odevzdávají i v písemné podobě.

Kurz je zakončen zkouškou, která se skládá ze dvou částí - první je písemný didaktický test z obou navazujících kurzů (vývojová psychologie I, II), poté následuje ústní zkouška, kdy studující odpovídá na dva okruhy otázek, jeden je ze zimního semestru a jeden ze semestru letního. Pro přihlášení k ústní části zkoušky musí studující úspěšně absolvovat písemnou část. Okruhy témat i bližší informace k didaktickému testu i k ústní části získají studenti na přednášce.  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html