SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Scientific research in psychology - OPBP1Q104A
Title: Vědecký výzkum v psychologii
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBP3Q104A
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10229
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Interchangeability : OBPS13091, OBPS13110
Is pre-requisite for: OPBP1Q114A, OPBP1Q113A
Annotation -
Last update: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. (18.09.2018)
Students get orientation in genres of scholarly texts and are introduced into the role of readers and future authors of research reports.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.09.2021)

Rozložení časové zátěže studenta:

Celková časová zátěž: 83 hodin

Výuka: 18 hodin

Samostudium literatury: 30 hodin

Seminární práce: 35 hodin

Distanční výuka (jen v případě omezení prezenční výuky)

Předmět bude probíhat na platformě Moodle na odkazu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10229

Heslo bude studentům zasláno v úvodním organizačním emailu.

Výuka bude zprostředkována předem nahranými přednáškami a plněním průběžných úkolů suplujících semináře.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.10.2019)

Literatura základní

NOLE-HOEKSEMA, S., FREDRICKSON, B. L., LOFTUS, G. R., WAGENAAR, W.A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012 (případně následná, ale i předchozí vydání).

Publication Manual of the American Psychological Association. Sixth Edition. Washington : APA, 2010.

 

Literatura doporučená

GUBA, E. G., LINCOLN, Y. S. Competing paradigms in qualitative research. In N. K. DENZIN, Y. S. LINCOLN (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 1994. s. 105-117.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999.

KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: SPN, 1972.

SAYER, A. Method in Social Science. London: Routledge, 1994.

ŠANDLEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2007.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.09.2021)

Distanční výuka v ZS 2020/2021 (jen v případě omezení prezenční výuky)

Předmět bude probíhat na platformě Moodle na odkazu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10229

Heslo bude studentům zasláno v úvodním organizačním emailu.

Výuka bude zprostředkována předem nahranými přednáškami a plněním průběžných úkolů suplujících semináře.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (27.10.2019)

Cílem předmětu je orientovat studenty v žánrech odborných textů a jejich uvedení do role čtenářů a budoucích autorů výzkumných zpráv.

Zápočet je udělován za seminární práci prezentující rozbor výzkumné zprávy z hlediska struktury IMRD; motivovaný otázkami, které v nich vyvolá čtení encyklopedické učebnice.

Studenti si vyberou téma (jev a jeho teorii) z encyklopedické učebnice Psychologie Atkinsonové a Hilgarda; naformulují otázky, které v nich čtení textu vyvolává; vyhledají text výzkumné zprávy, ve které mohou hledat odpovědi na své otázky (standardně v odborném časopise); provedou jeho rozbor z hlediska struktury IMRD (Introduction, Method, Results, Discussion); shrnou poučení k výchozí encyklopedické teorii.

Témata

1) Úvod

Program předmětu; požadavky na seminární práci; rozdělení mezi vyučující v roli školitele seminární prace.

2) Paradigma, metodologie, metoda

Pojem paradigma; paradigma pozitivistické x konstruktivistické (a další členění); T. Kuhn, M. Foucault, K. Popper - paradigma a blízké pojmy; pojem metodologie a metoda (ve spojitosti s paradigmatem); paradigmata v psychologii.

3) Vztahy mezi výzkumem a teorií

Teorie jako zdroj výzkumu x teorie jako výsledek výzkumu; funkce teorie v kvalitativním, kvantitativním a smíšeném designu; psychologické směry a jimi upřednostňované typy výzkumů; teorie laické versus teorie vědecké.

4) Kritéria dobrého výzkumu

Validita, reliabilita, objektivita, originalita a další charakteristiky (různá pojetí); rozdíly v posuzování výzkumů s kvalitativním, kvantitativním a smíšeným designem; realizace "dobrého" výzkumu; výběr kvalitních zdrojů (porovnávání článků); uplatnění kritérií APA.

5) Psaní odborného textu

Fáze procesu přípravy odborného textu; organizace materiálu; volba tématu, struktury a stylu textu; práce s literaturou; účel a podoba tabulek a diagramů; autorská lokace a pozicionalita; typy autorství a jejich úskalí; funkce recenze/kritiky; výběr média pro zveřejnění textu.

6) Žánry odborných textů

Obecné: výzkumné zprávy x učebnice encyklopedické a učebnice metodiky (know about x know how); výzkumné zprávy x expertíza a politické stanovisko (tradice, autorita, intuice, věda); metoda výzkumu: empirie (laboratoř/terén), tvorba teorie (pojmy a výklad), systém, kontrola (osobní x veřejná). Žánry článků v odborných časopisech: studie empirické, teoretické, přehledové, metodologické; diskuse a recenze (tradice, autorita, intuice, věda).

7) Rešerše

Literatura primární x sekundární. "Prostory" k provádění rešerší (encyklopedie, handbook, encyklopedická monografie; více či méně specializovaný odborný časopis; elektronický katalog knihovny; elektronická databáze anotací a/nebo fulltextů odborných statí; "Google"); kategorie odborných literárních pramenů (literatura primární vs. sekundární; prameny nosné vs. podpůrné/slovníkové/encyklopedické); internet a elektronické databáze (Googlování; základní vs. pokročilé vyhledávání); MVS.

8) Výzkumná zpráva - struktura

Základní (IMRD) a doplňkové prvky. Žánry výzkumných zpráv dle strategické volby žánru empirického výzkumu (laboratorní ("se studenty") vs. terénní; etická vs. emická perspektiva; variabilita osob vs. variabilita metod/perspektiv; representativní vs. kredibilní; verifikační/deduktivní vs. heuristický/induktivní; deskriptivní/explanační vs. preskriptivní/evaluační).

9) Teoretická integrita textu

Hypotetické myšlení (implikace, kombinace, kvaternalita); kódování empirických dat (paradigma, druhy).

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (24.09.2020)

Distanční výuka 2020/2021: Seminární práce bude odevzdávána v prostředí Moodle. 

Zápočet je udělován za seminární práci prezentující rozbor výzkumné zprávy z hlediska struktury IMRD; motivovaný otázkami, které v nich vyvolá čtení encyklopedické učebnice.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html