SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Human biology for psychologists - OPBP1B141B
Title: Biologie člověka pro psychology
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (08.10.2017)
A basic overview of the development and function of organ systems of the human body. The focus is on the construction, development and growth of the bones, the skeleton during the transformation of life and the differences in construction between men and women. Of other organ systems, we will focus mainly on the growth and functions of the management systems of the body, hormonal and nervous system. A basic overview of child development and its ability
Aim of the course - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (20.06.2017)

Získat základní poznatky o stavbě těla a ontogenezi dítěte od narození do dospělosti.

 
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (20.06.2017)

DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc, Epava l995.

DYLEVSKÝ I., DRUGA, R, MRÁZKOVÁ, O. Funkční anatomie člověka. Grada 2000

NAŇKA O., ELIŠKOVÁ M. (2009). Přehled anatomie (Druhé, doplněné a přepracované vydání). Praha: Koedice GALÉN - KAROLINUM; ISBN Karolinum 978-80-246-1717-6

FLEISCHMANN, J., LINC, R. Anatomie člověka I, II, SPN, Praha 1964.

Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (12.10.2017)

Předmět je ukončen zkouškou, součástí jsou:

  • seminární práce nebo jiná dohodnutá povinnost
  • zápočtový test
Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (20.06.2017)

Základní změny ve stavbě těla od novorozence po pubescenta.

Vývoj opěrně-pohybového systému člověka - vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému – komplexnost osifikace, vývoje svalů a dozrávání nervového systému

Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh

Dýchací systém - vývoj, stavba a funkce – vývoj dýchání u dětí, trávicí soustava - základní stavba a funkce, změny po porodu, kojení, složky potravy. Význam vývoje vylučovací a pohlavní soustavy - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození, možné poruchy a změny – možnosti prevence

Vývoj a základní stavba nervové soustavy a žlázách s vnitřní sekrecí - stavba, funkce a vývoj se zaměřením na CNS, řízení organismu, změny v průběhu dětství. Základní informace o hormonálním systému a hormonálním řízení růstu – funkce růstových hormonů, jejich poruchy a dopad na vývoj jedince

Vývoj motoriky a biologických předpokladů pro rozvoj učení a kognitivních schopností, problematika lehkých motorických poruch, mozkových disfunkcí a možná prevence

Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období

Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence

Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika

Postnatální předškolní: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, mladší dětství, genetické aspekty postnatální růstu – prevence vývojových poruch u předškolních dětí – např. luxace, motorické disfunkce

Postnatální vývoj – pozdní dětství a pohlavní maturace, střední a pozdní dětství a období maturace, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (12.10.2017)

Odevzdání seminární práce nebo jiné dohodnuté povinnosti

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html