SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practice Teaching - OPBO4O042A
Title: Oborová praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / 12 (79)
summer:unknown / unknown (79)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (20.01.2023)
Practice Teaching for students of the bachelor study of Civics Basics of Social Sciences (and Civics) introduces students to the context of pedagogical, special pedagogical and psychological practice, and it do so in close relation to specific demands and possibilities of pedagogy (didactics) of civics and social sciences. Because the pedagogy of civics, citizenship education and humanities is not only about teaching certain subjects, but it also refers to a specific educational approach, this practice is not only closely linked to the teaching of Citizenship Education and Civic and Social Sciences, but it also takes into account other educational areas, extracurricular educational institutions and the sphere of special pedagogical and psychological practice.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

Cílem předmětu je rozšířit studentům odborný obzor nabytím zkušenosti s různými oblastmi vzdělávání a péče o děti a mládež. Důraz je kladen na pestrost a výchovný a vzdělávací význam volených míst orientační praxe. Po absolvování předmětu by se měl získat základní povědomí o navštívených institucích a o jejich praxi a případně být motivovaný ke spolupráci s dalšími vzdělávacími institucemi.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (06.02.2023)

Povinná literatura

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.

KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.

PÍŠOVÁ, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

 

Doporučená studijní literatura

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007.

JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné školePraha: Portál 1999.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučováníBrno: MU 2016.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D. (31.10.2023)

Základní informace a opora kurzu se nachází v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7516 

Před nástupem na praxi je student povinnen absolvovat proškolení. Jedná se zvládnuté pravidel fungování ve vzdělávacích institucích a složení testu v Moodle. 

https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/proskoleni-pred-praxemi-kurz-v-moodle/proskoleni-pred-praxemi/

Po splnění podmínek získáte certifikát o proškolení, který předložíte v semináři z oborové praxe. 

Syllabus - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (31.01.2024)

Kurz je vystavěn jako kombinace seminárních setkání, uskutečňování praxe a samostatné práce. První dvě setkání jsou koncipována jako představení základní struktury praxe, jejích cílů a nástrojů. Následně prezenční setkávání nebudou a v tomto mezičase dojde k realizaci praxe dle zadaných podmínek. Poslední dvě setkání budou sloužit ke společné reflexi a zhodnocení zkušeností nabytých během praxí. V celém průběhu kurzu bude možné individuálně konzultovat věci s ním spojené.

1. - 2. hodina: prezenční seminární setkání

3. - 4. hodina: realizace praxe

5. - 6. hodina: prezenční závěrečné semináře

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. (06.02.2023)
  1. Účast na seminárních setkáních (maximálně 1 povolená absence).

  2. Realizace praxe dle nastavených pravidel a předložení záznamu o ní.

  3. Písemné odevzdání analýzy výukové situace a její prezentace na závěrečném setkání.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D. (16.10.2023)

Nepřímá výuka tohoto předmětu může být podpořena vzdělávacím prostředí moodlu - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7516.

 

Celková časová zátěž studenta

50

Přidělené kredity

2

Zakončení

Kol

   

Přímá výuka

 

Cvičení:

0

Praxe:

12

   

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe

30 - 40 minut

Samostudium literatury (za semestr)

4 hodiny

Práce se studijními materiály (za semestr)

8 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

10 hodin

 

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce

0 hodin

Příprava na zápočet

8 hodin

   
 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html