|
|
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka: · přednáška 12 hodin · přednáška 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 66 hodin Příprava na zápočet: 68 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. |
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Povinná literatura: BOČKOVÁ, B. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. MuniPRESS, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6 (EAN 9788021081376) BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6. LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. 2.rozšiř. a přeprac. vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-643-8 KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. Doporučená literatura: KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1. KLENKOVÁ, J. a kol. Terapie v logopedii. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0. KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. 2. aktual. a rozšiř. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-632-2. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. EAN 9788026207160. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6. další aktuální zdroje budou zadávány v průběhu seminářů |
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Obsah: 1.Neurogenní vývojové poruchy jazyka. Specificky narušený vývoj řeči a jazyka, vývojová dysfázie, etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. Edukace dětí a žáků se specificky narušeným vývojem řeči a jazyka. 2. Mutismus –dělení, etiologie, komplexní péče. 3. Afázie – etiologie, klasifikace, komplexní péče o osoby s afázií. 4. Dysartrie – vývojová dysartrie , získaná dysartrie – etiologie, klasifikace, symptomatologie. Problematika dysfagie. Logopedická intervence. 5. Poruchy plynulosti řeči – balbuties, tumultussermonis. Vymezení, etiologie, symptomy, logopedická intervence u koktavosti a breptavosti. 6. Poruchy řeči při vrozených vývojových vadách v orofaciální oblasti a velofaryngální dysfunkci. Huhňavost, palatolalie. Logopedická intervence. 7. Poruchy hlasu- etiologické faktory, projevy, dělení. Hlasová hygiena. 8. Symptomatické poruchy řeči – etiologie. Symptomatické poruchy řeči u mentálně postižených osob, u tělesně postižených, u smyslových postižení. Specifika logopedické intervence. 9. Základní poznatky z oblasti alternativní a augmentativní komunikace. Možnosti užití AAK systému u vrozených i získaných narušení komunikační schopnosti. 10. Poradenské služby poskytované dětem s narušenou komunikační schopností a jejich zákonným zástupcům. Poradenství pro dospělé osoby s narušenou komunikační schopností. |
|
||
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
- aktivní účast v seminářích, plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit - zpracování písemné semestrální práce na zadané téma - ověřování získaných znalostí formů průběžných testů - závěrečný písemný test - ústní zkouška |