SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Robotics and Process Control in Education I - OPBI3I043A
Title: Edukační robotika I
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
PhDr. Daniel Tocháček
Pre-requisite : OPBI3I033A
Is pre-requisite for: OPBI3I061A, OPBI3I053A
Annotation -
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (18.01.2024)
The mission of the course is to introduce students to the contemporary possibilities of robotic systems and kits intended for the educational process, both in pre-primary education (kindergarten), 1st and 2nd grade. Primary and secondary schools. The basic goal of the course is practical familiarization with school systems supporting the teaching of robotics - educational robotics. The teaching of the subject will focus on the development of programming techniques in the respective development environments intended for specific systems and the construction of own robotic models.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (18.01.2024)

příprava na hodinu (za semestr): 9h

plnění úkolů (za semestr): 30h

samostudium a práce se stud. materiály (za semestr): 7h

plnění předmětu (seminární práce, příprava na zápočet): 20h

Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (18.01.2024)

BAUM, D. Definitive Guide to LEGO MINDSTORMS. 2nd Edition. Berkeley : Apress, 2002.

BAUM, D. et al. Extreme Mindstorms: an Advanced Guide to Lego Mindstorms. Berkeley : APress, 2000.

ERWIN, B. Creative projects with LEGO Mindstorms. Boston : Addison-Wesley, 2001.

FERRARI, M. et al. Building Robots With Lego Mindstorms : The Ultimate Tool for Mindstorms Maniacs. Osborne : Syngress, 2001.

FERRARI, M. et al. LEGO Mindstorms Masterpieces: Building Advanced Robots. Osborne : Syngress, 2003.

HÄBERLE, H. a kol. Průmyslová elektronika a informační technologie. Praha : Sobotáles, 2003.

HILL, T. Production / Operations Management. Cambridge : McGraw-Hill, 1991.

SENN, J. A. Information Technology: Principles, Practices, and Opportunities. 3rd Edition. New Delhi, Prentice Hall, 2003.

WILCHER, D. LEGO Mindstorms Mechatronics : Using Systems and Controls to Build Sophisticed Robots. New York : McGraw-Hill/TAB Electronics, 2003.

Další zdroje, materiály a odkazy jsou dostupné v elektronické podpoře kurzu v prostředí Moodle. Dostupné na:

 

 

Syllabus - Czech
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (15.02.2024)

 V rámci výuky předmětu budou řešeny zejména tyto tematické celky:

  • Vymezení edukační robotiky; Základní pojmy a obecné principy robotechniky; vztah robotiky a imformatického myšlení;
  • Vztahy mezi konstrukčním řešením robotů a jejich užitnými vlastnostmi;
  • Modelování činnosti robotů využitím (školních) robotických systémů;
  • Možnosti programování robotických systémů (např. BeeBot/BlueBot, Ozobot, inO-Bot, Edison, Lego WeDo, Lego Mindtorms, Micro:bit, Hummingbird, Merkur,…);
  • Možnosti edukační robotiky ve vzdělávacím procesu v MŠ, ZŠ a SŠ;
  • Možnosti rozšiřujících a doplňkových systémů/sad pro robotechniku (např. laboratorní experimenty);
  • Alternativní možnosti programování robotických systémů (např. Scratch; komunitní přístup - jazyky Java, C aj.).
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (18.01.2024)
  • Aktivní práce v seminářích (průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata se zaměřením na robotické systémy, resp. robotické programovatelné hračky)
  • Vypracování úkolů daných moodle kurzem (5 hodnocených úkolů)

Pro úspěšné absolvování kurzu je zapotřebí získat min. 75 % úspěšnosti v rámci Moodle kurzu. Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (18.01.2024)

Pro podporu výuky bude využito VLE Moodle / Google Classroom (virtuální vzdělávací prostředí). Odkaz na kurz a klíč k zápisu budou sděleny na první výuce a následně zaslány účastníkům kurzu e-mailem prostřednictvím SIS.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html