SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Computer Graphics - OPBI3I024A
Title: Počítačová grafika
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Pre-requisite : OPBI3I015A
Is pre-requisite for: OPBI3I035A
Is interchangeable with: OKBI3I024A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (29.08.2023)
Posláním předmětu Počítačová grafika je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, a tak vytvořit předpoklady pro efektivní tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Současně je posláním předmětu navodit základní teoretické a kompetenční zázemí pro další rozvoj ve směru aplikované 3D grafiky, multimediálních aplikací a autorského přístupu k využití grafických dat v různých typech dokumentů. Cíl předmětu Počítačová grafika spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky vztahujících se k teorii počítačové grafiky a zvládnutí práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, včetně poznání různých způsobů získávání a úpravy grafických dat a charakteristik příslušných zařízení a programů. Obsahově se předmět orientuje na relevantní teoretické základy počítačové grafiky z oblasti informatiky, fyziky, biologie a psychologie, principy a algoritmy zpracování grafických dat na počítači, parametry digitálního obrazu, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, aplikace bitmapové a vektorové grafiky, technické vybavení pro zpracování grafiky a programy pro tvorbu a zpracování grafiky.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (29.08.2023)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 15 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 25 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut

Samostudium literatury (za semestr) – 3 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) – 8 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce – 10 hodin

Příprava na zápočet – 5 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška – 15 hodin

Požadavky k zápočtu:

  • Průběžné plnění úkolů

Zkouška:

  • Zkouška z předmětu Počítačová grafika bude realizována písemnou formou
  • Ve zkoušce se jedná o prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření
    předmětu formou testu s tvořenou odpovědí
Literature - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (29.08.2023)
  • DANNHOFEROVÁ, J. Velká kniha barev: Kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry. Brno: Computer Press, 2015.
  • HASHIMOTO, A., CLAYTON, M. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno: Computer Press, 2009.
  • HUDEC, B., FELKEL, P. Základy počítačové grafiky. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2007.
  • HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2013.
  • NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha: Computer Media, 2021.
  • PÁSZTO, V., KRIŠOVÁ, Z. Počítačová grafika. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018.
  • SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 3rd edition. Boston:A K Peters, 2009.
  • ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika: Druhé přepracované vydání. Brno: Computer Press, 2005.
  • Materiály k výuce předmětu ve VLE Moodle.
  • Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (29.08.2023)

TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY

  • Vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači
  • Aplikace počítačové grafiky, vizualizace
  • Zpracování grafické informace, analytická a výpočetní geometrie v počítačové grafice,
  • technické a programové vybavení pro zpracování grafiky
  • Fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota
  • Pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání
  • barev, barevný kontrast
  • Barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření
  • odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů

GRAFICKÁ DATA

  • Druhy a zdroje grafických dat
  • Metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu
  • Bitmapová data, barvový atribut, barevná hloubka, bitový atribut
  • Vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace
  • PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU
  • Reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias
  • a antialiasing
  • Rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace
  • Velikost obrazu, barvy, transformace barev, dithering.
  • Jas obrazu, histogram, gamma, transformace jasové stupnice, datový objem

GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY

  • Grafické soubory, grafické formáty, struktura grafického souboru
  • Druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace
  • Komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti
  • Rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty

TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY

  • Získávání grafických dat, světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto
  • Programy pro tvorbu a zpracování grafiky
  • Monitory, projektory
  • Tisk, tiskárny, tisk šedé škály, barevný tisk, barevné separace


PRÁCE S BITMAPOVÝM A VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM

  • Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce
  • Možnosti vytváření bitmapové grafiky, úpravy bitmap, retušování, filtry a masky,
  • změny velikosti, rozlišení a barevnosti
  • Základy tvorby vektorových objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, speciální
  • funkce
  • Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami
  • Import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk

PRÁCE S GRAFIKOU

  • Úprava a konverze grafických souborů
  • Snímání obrazových předloh, skenování, digitální foto, optické rozpoznávání textů
  • OCR - Optical Character Reading
  • Tvorba animovaných GIF sekvencí
  • Předtisková úprava, tisk
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (29.08.2023)

Materiály k výuce předmětu ve VLE Moodle.

Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html