Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (15.09.2019)
The course introduces the historical and theoretical aspects of music pedagogy. In practical terms, it leads students to simulate didactic situations with a focus on one musical activity as a key factor for the development of appropriate musical skills and knowledge.
A. History of music education
1. Milestones of music education to the 17th century
2. Music education in the Enlightenment and the end of the First World War
3. Music education in Czechoslovakia and its major milestones in XX. century
4. Integrative and polyesthetic music education
5. Music-educational associations and societies in the Czech Republic and in the world
B. Historical aspects of musical activities
1. Popularization of music
2. Aesthetic, psychological and sociological prerequisites of aperception
3. Musical work as a starting point of musical activities
4. Work with song
5. Creative activities
6. Integration of disciplines and project teaching as a prerequisite for work within the school educational process
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (10.01.2024)
Předmět seznamuje s historickými a teoretickými aspekty hudební pedagogiky. V praktické rovině pak vede studenty k simulaci didaktických situací se zaměřením na jednu hudební aktivitu v úloze klíčového faktoru pro rozvoj odpovídajících hudebních dovedností a znalostí.
A. Dějiny hudební výchovy
1. Mezníky hudební výchovy do 17. století
2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války
3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století
4. Integrativní a polyestetická hudební výchova
5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě
B. Historický aspekt hudebních aktivit
1. Popularizace hudby
2. Estetické, psychologické a sociologické předpoklady apercepce
3. Hudební dílo jako východisko hudebních činností
4. Práce s písní
5. Tvořivé aktivity
6. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu
Aim of the course -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
Introduction to theoretical and practical aspects of music education in its development from the perspective of music education teacher.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
Seznámení s teoretickými a praktickými aspekty hudební pedagogiky v jejím vývoji z hlediska učitele hudební výchovy.
Descriptors -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
Expected preparation time for 1 hour lecture - 60 minutes Expected preparation time for 1 exercise - 15 minutes Self-study of literature (per semester) - 25 hours Work with study materials (per semester) - 20 hours Completion of continuous assignments (per semester) - 10 hours
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Literature -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
DRÁBEK, Václav. Popularizace hudby. Jinočany : H&H, 1992. 133 s. ISBN 80-85467-84-4.
GREGOR, Vladimír a Tibor SEDLICKÝ. Dějiny hudební výchovy v českých zemí a na Slovensku. 2. vyd. Praha : 1990. 282 s. ISBN 807058131X.
STUCHLÍKOVÁ Iva; JANÍK, Tomáš. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno : Masarykova univerzita, 2015. 465 s. Dostupné z: file:///C:/Users/uzivatel/Downloads/oborove-didaktiky_vyvoj_stav_perspektivy.pdf
HERDEN, J. Hudba jako řeč. Praha: Scientia, 2008.
Abdullin, E. B., & Nikolaeva, E. V. (2004). Teoria muzykalnogo obrazovania. Moskva: Academia.
Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf
Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.
Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.
van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007). A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.
Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.
Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
Gregor, V., Sedlický, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha : Supraphon, 1973. 237 s.
Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.
Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.
Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (10.01.2024)
DRÁBEK, Václav. Popularizace hudby. Jinočany : H&H, 1992. 133 s. ISBN 80-85467-84-4.
GREGOR, Vladimír a Tibor SEDLICKÝ. Dějiny hudební výchovy v českých zemí a na Slovensku. 2. vyd. Praha : 1990. 282 s. ISBN 807058131X.
STUCHLÍKOVÁ Iva; JANÍK, Tomáš. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno : Masarykova univerzita, 2015. 465 s. Dostupné z: file:///C:/Users/uzivatel/Downloads/oborove-didaktiky_vyvoj_stav_perspektivy.pdf
HERDEN, J. Hudba jako řeč. Praha: Scientia, 2008.
Abdullin, E. B., & Nikolaeva, E. V. (2004). Teoria muzykalnogo obrazovania. Moskva: Academia.
Beneš, Z. (2011). Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/280/co_je_neni_oborova_didaktika_Benes.pdf
Cmíral, A. (1923). O hudebních projevech dítěte. Hudební výchova, 4(1), 3–5.
Cmíral, A. (1932).K vývoji hudebního smyslu u dítěte. Praha: Státní vydavatelství.
van Dijk, E. M.,&Kattmann, U. (2007). A research model forthe study of science teachers’ PCK and improvingteachereducation. Teaching and Teacher Education, 23, 885–897.
Doležalová, K. (2010). Výzkum dětské tvořivosti. Hudební výchova, 18 (4), 55–57.
Fukač, J. (2001). Hudební výchova a pedagogika v proměnách komunikace. In J. Vereš (Ed.),Hudobno-pedagogické intepretácie 6 (s. 9–18). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
Gregor, V., Sedlický, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha : Supraphon, 1973. 237 s.
Helfert, V. (1930). Základy hudební výchovy na školách nehudebních. Praha: Státní nakladatelství.
Holas, M.Hudební pedagogika a profesionální hudební výchova. In: Hudobno - pedagogické interpretácie 6. Nitra 2001.
Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte. Praha: Supraphon.
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Slavík, J. (2012). K diskusi o kvalitě oborových didaktik z pohledu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/391/Kvalita_obor_didak_umel_vych_2012.pdf
Syllabus -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
A. History of Music Education 1. Milestones of music education up to the 17th century 2. Music education in the Enlightenment and up to the end of World War I 3. Music education in Czechoslovakia and its major milestones in the 20th century 4. Integrative and polyaesthetic music education 5. Music education associations and societies in the Czech Republic and the world B. Historical aspect of musical activities 1. Popularisation of music 2. Aesthetic, psychological and sociological prerequisites of apperception 3. Musical work as a basis for musical activities 4. Working with song 5. Creative activities 6. Integration of disciplines and project-based learning as a prerequisite for working within the school educational process
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
A. Dějiny hudební výchovy 1. Mezníky hudební výchovy do 17. století 2. Hudební výchova v osvícenství a do konce 1. světové války 3. Hudební výchova v ČSR a její zásadní mezníky ve XX. století 4. Integrativní a polyestetická hudební výchova 5. Hudebněvýchovné asociace a společnosti v ČR a ve světě B. Historický aspekt hudebních aktivit 1. Popularizace hudby 2. Estetické, psychologické a sociologické předpoklady apercepce 3. Hudební dílo jako východisko hudebních činností 4. Práce s písní 5. Tvořivé aktivity 6. Integrace disciplín a projektová výuka jako předpoklad práce v rámci školního vzdělávacího procesu
Course completion requirements -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
Presentation of knowledge of decisive moments in the history of music education in the Czech lands and debate over a seminar paper designed to introduce primary or secondary school pupils to selected issues in the history of music teaching (see syllabus A). Practical outcome based on one music education activity (see syllabus B).
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (28.01.2024)
Prezentace znalosti rozhodujících momentů v dějinách hudební výchovy v českých zemích a rozprava nad seminární prací koncipovanou pro seznámení žáků ZŠ nebo SŠ s vybranou problematikou z dějin výuky hudby (viz sylabus A).
Praktický výstup založený na jedné hudebněvýchovné aktivitě (viz sylabus B).