|
|
|
||
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (16.10.2020)
|
|
||
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (13.09.2021)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin Seminární práce: 5 hodin |
|
||
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (18.11.2019)
FUKAČ, J.; POLEDŇÁK, I. Hudba a její pojmoslovný systém. Praha : Academia, 1981. CMÍRAL, A. Základní pojmy hudební. Praha : SNKLHU, 1959. DUŠEK, B. K některým aktuálním problémům moderní hudební terminologie. In: Živá hudba, VIII. Praha : HAMU, 1983, s. 41-84. KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. 10., upr. vyd., (v Editio Bärenreiter Praha vyd. 1.). Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002. 178 s. ISBN 80-86385-14-0. KOFROŇ, J. Učebnice harmonie: pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002. 113 s. ISBN 80-86385-16-7. VÁLEK, J. Italské hudební názvosloví. Praha : Panton, 1991.(případně jiná vydání téhož) ZELINGER, I. Notografie. Praha : Supraphon, 1986. ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha : Editio Bärenreiter, 2007. (příp. starší vydání téhož) ZENKL, L. Temperované a čisté ladění v evropské hudbě 19. a 20. století. Praha : SPN, 1971. 200 s.
DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X. DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha : SNKLHU, 1961. 87 s. KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 8. vyd., (v Editio Bärenreiter Praha vyd. 2.). Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002, ©1967. 204 s. ISBN 80-86385-15-9. KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická - III. díl. Praha : SPN, 1984. 146 s. KOLÁŘ, J., DUZBABA, O. a VÁŇOVÁ, H. Počátky tvořivé intonace: Diatonika dur I. Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 100 s. ISBN 80-7066-846-6. KOLÁŘ, J, VÁŇOVÁ, H. a DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace: Diatonika dur II. Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4. KOLÁŘ, J., DUZBABA, O. a VÁŇOVÁ, H. Počátky tvořivé intonace: Diatonika moll. Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 78 s. ISBN 80-7066-838-5. KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova: část praktická. 3. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 2 sv. ISBN 80-7066-022-8. PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006-2009. 4 sv. (142, 144, 134, 164 s.). ISBN 80-7290-261-X. PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava : Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4. POŠ, V. Nová intonace, rytmus, sluchová výchova [hudebnina]. 1. vydání. Praha: EDIT, 1998. XIII, 295 s. ISMN M-66051-109-1. |
|
||
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (13.09.2021)
Seminární práce - ve formě textu nebo prezentace na studentim zvolené téma - buď z oblasti hudebněteoretické, nebo oblasti vokálně-intonační či percepční. Příklady témat: 1) Quido z Arezza a systém solmizace, 2) Pythagoras a jeho práce s monochordem, 3) F. Lýsek a jeho metoda nápěvkové intonace, 4) Synestezie aneb barevné slyšení atd. Výběr tématu po předchozím schválení pedagogem.
Zápočet: · aktivní účast a práce v seminární výuce včetně mimoškolní samostatné přípravy; · prověření znalosti probrané látky (viz bod 9–11 sylabu) formou sluchové analýzy (písemný test), popř. doplňující prověření téhož formou vokální intonace
Zkouška: · prověření znalosti probrané látky (viz bod 2–7 sylabu) formou písemného testu v příkladech |
|
||
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (12.09.2022)
Hudební nauka v rovině teoretické (výklad) a praktické (příklady a řešení konkrétních situací): 1) základní hudebněteoretické pojmy; 2) stupnice diatonické moderní a stupnice chromatické, modalita církevní a exotická + jejich hudebněpedagogické využití; 3) intervaly a jejich hudebněpedagogické využití (v rámci přehledu intonačních metod); 4) akordy (kvintakordy, septakordy, nonové akordy, akordy neterciové výstavby); 5) rytmus 6) notopis (historický i současný), pravidla moderní notace (na příkladu zápisu písně lidové i umělé v rámci autorské tvorby); 7) hudební ornamentika (historická a současná); 8) přehled nejfrekventovanějšího italského názvosloví; 9) soustavy ladění v příkladech;
Ve významné míře bude věnován prostor intonaci a sluchové analýze těchto jevů: 10) stupnicové postupy 11) tónický kvintakord v kombinaci se stupnicovými postupy 12) terciové kroky v kombinaci s tónickým kvintakordem a stupnicovými postupy
|
|
||
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (12.09.2022)
Seminární práce ve formě textu nebo prezentace na studentem zvolené téma - buď z oblasti hudebněteoretické, nebo oblasti vokálně-intonační či percepční. Příklady témat: 1) Quido z Arezza a systém solmizace, 2) Pythagoras a jeho práce s monochordem, 3) F. Lýsek a jeho metoda nápěvkové intonace, 4) Synestezie aneb barevné slyšení atd. Výběr tématu po předchozím schválení pedagogem.
Zápočet: · aktivní účast a práce v seminární výuce včetně mimoškolní samostatné přípravy; · prověření znalosti probrané látky (viz bod 10–12 sylabu) formou sluchové analýzy (písemný test), popř. doplňující prověření téhož formou vokální intonace.
Zkouška: · prověření znalosti probrané látky (viz bod 1–8 sylabu) formou písemného testu v příkladech. |