SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
French Language Didactics I - OPBF4F041A
Title: Didaktika FJ I
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 45 / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Pre-requisite : OPBF4F033A
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
The course allows students to get acquainted with the basic concepts of foreign language didactics (French) and their practical impact on contemporary language teaching in primary and secondary schools and other institutions in the Czech Republic and worldwide. The student will gain theoretical knowledge for further preparation for the future profession of language teacher, as well as terminological apparatus for further in-depth study, including the possibility to study basic texts in the original. The student will also understand the relationship between teaching and reflection. The practical part of the course will focus on the analysis of core curriculum texts and their concretization in everyday school practice (link to the observations and stay at schools). Topics: Introductory definition of the concepts of foreign language didactics, Terminology of FLE and FLS, Other approaches to language teaching (FLM, FOS, FOU), Teacher-student relationship, Pedagogical triangle, Sociocultural influences on FLE teaching, Intersubjective relationships in language teaching, History of methods and methodologies, Context of FLE and FLS teaching in the world and in our country, Basic documents of language teaching in the world and in our country (CEFR, RVP)
Aim of the course - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (30.01.2024)

...

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut (aktivizace obsahů z předchozích přednášek) 
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 40 minut (průběžné úkoly, analýza učebnice)
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin

 
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin (analýza současných i historických učebnic)
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin (plnění skrze MS Teams nebo Padlet)

Seminární práce 10 hodin (konkretizace zvoleného didaktického pojmu v učebnicích jazyka)
Příprava na zápočet 5 hodin (shrnutí poznatků, autoevaluace)

Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

TAGLIANTE, C.  La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.

MARTINEZ, P.  La didactique des langues étrangères. Paris : Collection Que sais-je? PUF, 2018.

BERTOCCHINI, P.,COSTANZO, E.  Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2. vydání)

Coll. Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001.

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ, J.-P. a I. GRUCA.  Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013.

ROBERT, J.-P. (coll.) Faire classe en FLE – Une approche actionnelle et pragmatique. Paris: Hachette FLE, 2011.

PUREN, C. Histoire des méthodologies d’enseignement des langues vivantes, Paris: Nathan-CLE international, 1988. Révisée en version numérique en 2012 : https://www.christianpuren.com/mes-travaux/1988a/

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

Setkání 1-3: Úvodní vymezení pojmů didaktiky cizích jazyků, Terminologie FLE a FLS, Další přístupy k výuce jazyka (FLM, FOS, FOU)

Setkání 4-5: Vztah učitel-žák, Pedagogický trojúhelník

Setkání 6-7: Sociokulturní vlivy na výuku FLE, Mezipředmětové vztahy ve výuce jazyků

Setkání 8-10: Historie metod a metodologií, Kontext výuky FLE a FLS ve světe a u nás

Setkání 11-12: Základní dokumenty jazykové výuky ve světě a u nás (SERRJ, RVP)

Setkání kombinuje přednáškovou a seminární část předmětu do jednoho celku.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)

1. Aktivní účast na seminářích, tolerují se max. 3 absence za semestr,

2. průběžné a včasné plnění všech zadaných úkolů,

3. splnění zápočtového testu na min. 70 % úspěšnosti, přičemž na zápočet je vypisován jeden řádný a jeden opravný termín.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html