Last update: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
The elective seminars I and II for the Bachelor's degree deepen the student's historical contextual knowledge. The seminars are designed in an interdisciplinary manner, linking history with related disciplines (e.g. art history, literary history, geography, etc.), aiming to encourage students to work independently with different types of sources and to deepen their factual and argumentative skills, to present the results of their work in public and to be able to discuss and defend their conclusions. Selected Seminar II C - Sources on 20th Century History and their Interpretation II. The seminar will be aimed at deepening the topics covered in the General History V series. The aim of the seminar is to introduce students to different types of sources and to teach them how to interpret them. This will include both official documents and pictorial sources (photographs, posters) and, last but not least, audiovisual sources (sound recordings, films). Special emphasis will be placed on the topic of propaganda during the Cold War. Students should thus learn not only to read contemporary texts but also to interpret different types of sources using concrete examples. 1. Sources on the history of the anti-Nazi resistance. 2. The Holocaust in pictures and written documents. 3. The so-called Third Republic in the light of contemporary documents and contemporary interpretations. 4. Sources on the removal of Germans from Czechoslovakia. 5. February 1948 in official, pictorial and commemorative documents. 6. The beginning of the Cold War in contemporary sources. 7. Divided Germany in photographs and documents. 8. Written and film sources on the history of political processes in communist Czechoslovakia. 9. The Sixties in the light of contemporary sources. 10. Key moments of the Cold War. 11. Sources on the history of the so-called Prague Spring. 12. Interpretations of the history of normalisation between official propaganda, contemporary sources and memories of witnesses.
Last update: PhDr. Iva Beránková (21.04.2020)
Výběrové semináře I a II pro bakalářské studium svým zaměřením prohlubují historické kontextuální znalosti studenta. Semináře jsou koncipovány interdisciplinárně a propojují historii s příbuznými obory (např. dějiny umění, literární historie, geografie atd.), snaží se podpořit samostatnou práci studentů s různými typy pramenů a prohloubit jejich faktografické i argumentační schopnosti, prezentovat výsledky své práce veřejně a být schopen diskutovat a své závěry obhájit.
Výběrový seminář II C – Prameny k dějinám 20. století a jejich interpretace II. Seminář bude zaměřen na prohloubení tématiky přednášené v rámci cyklu Obecně dějiny V, tedy českých a obecných dějin v letech 1938–1989. Cílem semináře je seznámit studenty s různými typy pramenů a naučit je tyto prameny interpretovat. Půjde jak o úřední dokumenty, tak o prameny obrazové (fotografie, plakáty) a v neposlední řadě i prameny audiovizuální (zvukové záznamy, filmy). Zvláštní důraz bude kladen na téma propagandy v období Studené války. Studenti by se tak měli naučit na konkrétních případech nejen číst dobové texty, ale též interpretovat různé druhy pramenů.
Témata: 1. Prameny k dějinám protinacistického odboje. 2. Holocaust v obrazech a písemných dokumentech.. 3. Tzv. Třetí republika ve světle dobových dokumentů a dnešních interpretací. 4. Prameny k odsunu Němců z Československa. 5. Únor 1948 v úředních, obrazových a vzpomínkových dokumentech. 6. Počátky studené války v dobových pramenech. 7. Rozdělené Německo ve fotografiích a dokumentech. 8. Písemné a filmové prameny k dějinám politických procesů v komunistickém Československu. 9. „Zlatá šedesátá“ (nejen) ve světle dobových pramenů. 10. Klíčové okamžiky studené války. 11. Prameny k dějinám tzv. Pražského jara. 12. Výklady dějin normalizace mezi oficiální propagandou, dobovými prameny a vzpomínkami pamětníků.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
The aim of the seminar is to introduce students to different types of sources on 20th century history and to teach them how to interpret these sources. This will include both official documents and pictorial sources (photographs, posters) and, last but not least, audiovisual sources (sound recordings, films).
Last update: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Cílem semináře je seznámit studenty s různými typy pramenů k dějinám 20. století a naučit je tyto prameny interpretovat. Půjde jak o úřední dokumenty, tak o prameny obrazové (fotografie, plakáty) a v neposlední řadě i prameny audiovizuální (zvukové záznamy, filmy).
Descriptors -
Last update: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Preparation for teaching
Expected preparation time for 1 hour lecture 0 minutes
Expected preparation time for 1 exercise 45 minutes
Self-study of literature (per semester) 12 hours
Work with study materials (per semester) 20 hours
Completion of continuous assignments (per semester) 18 hours
Completion of the course
Seminar papers 20 hours
Preparation for credit 0 hours
Preparation for and examination 0 hours
Last update: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
18 hodin
Plnění předmětu
Příprava referátu
20 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (21.04.2020)
Doporučená literatura:
BRANDES, Detlef: Češi pod německým protektorátem. Prostor, Praha 1999
SNYDER, Timothy: Černá zem. Paseka, Praha 2015
KAPLAN, Karel: Pravda o Československu. Panorama, Praha 1990
ARBURG, Adrian von – STANĚK, Tomáš (eds.): Vysídlení Němců a proměny českého pohraničí 1945–1951. Susa, Středokluky 2010
VEBER, Václav: Osudové únorové dny. Lidové noviny, Praha 2008
NÁLEVKA, Vladimír: Horké krize studené války. Vyšehrad, Praha 2010
TAYLOR, Frederick: Berlínská zeď. BB art, Praha 2008
PAUER, Jan: Praha 1968. Argo, Praha 2004
ŠIMEČKA, Milan: Obnovení pořádku. Atlantis, Brno 1990
SUK, Jiří: Labyrintem revoluce. Prostor 2003
Teaching methods -
Last update: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
The course will be taught using the seminar method. The lecturer will present different types of sources (written, audio, audiovisual documents) and the students will then interpret them under the guidance of the lecturer. In the second semester, the students will present the types of sources they have encountered in the preparation of their bachelor's thesis in the form of papers.
Last update: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Předmět bude vyučován seminární metodou. Vyučující bude studentům předkládat různé typy pramenů (písemné, zvukové, audiovizuální dokumenty) a studenti je poté budou pod vedením pedagoga interpretovat. Ve druhém semestru pak budou studenti formou referátů představovat typy pramenů, se kterými se setkali při přípravě bakalářské práce.
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
The conditions for obtaining the attestation are active participation in seminars and a paper in which the student presents one of the sources on the history of the 20th century.
Last update: doc. PhDr. Petr Koura, Ph.D. (21.02.2024)
Podmínkami pro získání atestace je aktivní účast na seminářích a dále referát, ve kterém student představí některý z pramenů k dějinám 20. století.