SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Practice - History - OPBD4D042A
Title: Oborová praxe s reflexí - dějepis
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 102 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Mgr. Tomáš Mikeska
Teacher(s): PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
PhDr. Václava Kofránková, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Mgr. Iva Vachková, Ph.D.
Mgr. David Venclík, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (29.01.2024)
The field practice of history consists of visits to institutions providing formal and informal education and active participation in the processes that take place there. In the form of joint visits to elementary schools, school clubs, various types of secondary schools, Children's and Youth Homes, low-threshold facilities and other leisure institutions, students get to know the real conditions of the basic professions for which they will be prepared during their studies. They can choose assistant practice, which consists in helping the teacher in preparation, but also in their own implementation and reflection of the teaching, they can work with weaker or talented students in history and assist directly in teaching history to a specific student. They can also prepare and correct history tests and homework, help with history competitions and other events that the school. The goal is to ensure a closer connection between university training and practice. At the same time, students deepen their knowledge of the school environment and familiarize themselves with the operation of educational institutions.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (29.01.2024)

Cílem je zajistit bližší sepětí univerzitní přípravy s praxí. Zároveň si studenti prohlubují své znalosti školního prostředí a seznamují se s provozem vzdělávacích institucí

Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (30.01.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 80 minut
Samostudium literatury (za semestr) 7 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 7 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 8 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (06.10.2019)

ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel.. The Beginning Teacher:(Některé pedagogické problémy začínajících učitelů). Masarykova univ., 1995.

DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel-Příprava na profesi. Grada Publishing as, 2009.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (29.01.2024)

1. Úvodní seminář

2. Náslechy ve školách (reflexe formou pedagogického deníku, rozhovor s učitelem)

3. Reflektivní semináře - referáty o násleších, zpětná vazba

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (29.01.2024)

Referát přednesený v rámci semináře, účast na reflektivních seminářích.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html