Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (01.02.2021)
The seminars focused on classical traditions include facts connected to Europe's Antiquity legacy, e.g. survey various mythological narratives relevant in terms of their impact on fine arts, literature and theatre, the influence of personalities like Cicero and Caesar, etc. The course includes also Latin language as a part of the legacy of antiquity.
The grammar part of this course is therefor served by the textbook Jana Kepartová - Robert Skopek, Praktická latina. Praha: PedF UK, 2017. Therein is also the reference to the textbook Jan Kalivoda, Verba docent - exempla trahunt, which explains the language with the help of famous quotes attributed to Ancient authors or to general tradition. The linguistic part requires the students to examine international words of Latin origin, to read phrases still in current use that come from Latin inscriptions of the Ancient, Medieval, or even Modern era; also to read continuous Latin texts adapted according to the state of grammar knowledge: here, the goal is to teach students to grasp an authentic Latin text on at least elementary level of comprehension. Another focus are basic phrases from Church Latin. In each class there is a vocabulary-based test. The link between the courses Classical Traditions I and II is provided by simple texts about Cornelius Gallus. The final written test checks basic comprehension of an easy Latin text.
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (19.02.2021)
V seminářích zaměřených na klasické tradice jsou probírána antická témata spjatá s odkazem antické kultury v českých zemích, Evropě i ve světě. Např. se sledují různé mytologické příběhy ovlivňující výtvarné umění, literaturu a divadlo, vliv osobností jako byl Cicero a Caesar atd. Předpokladem pro postoupení k závěrečnému testu porozumění jednoduššímu latinskému textu je vypracování odborné práce (statě) na studentem vybrané a s vyučujícím konzultované téma (které bylo v průběhu semestru probíráno).
Latina jako součást dědictví antiky je probírána s cílem 1. porozumět internacionalismům, 2. jednoduchým historickým latinským textům. Ve cvičeních zaměřených na jazyk jsou studenti vyzýváni k zamyšlení nad internacionalismy vzniklými z latinského základu a čtou frekventované výrazy z latinských nápisů antických, středověkých i novodobých, tedy obraty a texty používané a všudypřítomné, dále čtou souvislé latinské texty upravené dle právě probrané gramatiky se snahou dosáhnout kompetence alespoň vstupního porozumění latinského autentického textu. Seznámí se také s obraty církevní latiny. V rámci každé hodiny probíhá minitest na slovní zásobu. Propojení mezi Klasickými tradicemi I a II představují jednoduché texty o Corneliu Gallovi. Závěrečný test kontroluje porozumění jednoduššímu latinskému textu.
Užitečný odkaz: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/JO/19663/JE-ANTIKA-STALE-JEDNIM-ZE-ZAKLADU-NASI-CIVILIZACE.html/
Prerekvizita pro Klasické tradice I (úspěšná zkouška z předmětu Dějiny antického starověku) byla zrušena.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
The goal of the course is to reflect the role of the ancient culture and Latin in the European culture to the students.
Last update: PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D. (31.01.2021)
Cílem kurzu je seznámit studenty bakalářského studia dějepisu s úlohou antické kultury a latinského jazyka v evropské kultuře.
Descriptors -
Last update: PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D. (31.01.2021)
If the seminar has to be taught online, the core of the teaching bases on contact lessons in MS Teams, which are prescribed by the university. We work further with the interactive textbook of Latin language and with materials saved in moodle course. The students have at their disposals the recordings containing the explication of grammar and topics of classical traditions.
Last update: PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D. (31.01.2021)
V případě realizace výuky online tvoří její jádro kontaktní hodiny v univerzitou předepsaných MS Teams. Pracujeme dále s interaktivní učebnicí latiny a s materiály v moodlovém kurzu. K dispozici jsou i předem připravené nahrávky s výkladem gramatických jevů a témat z klasických tradic.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (18.02.2021)
K tématu antického dědictví (klasických tradic) dosud ani v mezinárodním měřítku neexistuje základní literatura - téma je příliš obsáhlé. Studenti mohou vycházet z knihy Jany Kepartové, Římané a Evropa. Praha: Karolinum, 2005. Proto dostávají studenti na moodlu ke každému tématu výběr z relevantní literatury.
Možno je využít Ludvík Svoboda a kol. (ed.), Encyklopedie antiky, Praha: Academia, 1977.
Základní učebnice latiny připravená speciálně pro tento kurz:
Jana Kepartová, Robert Skopek, Praktická iLatina. Praha 2017 (https://publi.cz/eknihy/?book=494-prakticka-ilatina), popř.
Jan Kalivoda, Verba docent - exempla trahunt. Praha: Karolinum, 2011 nebo
Bohumila Mouchová - Václav Marek - Eva Kuťáková, Disco Latine - televizní kurs latiny, Praha 1995-1996
Další literatura a materiály jsou zveřejněny na moodlu. Přístupové heslo dodá vyučující.
Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (21.02.2019)
Úvodní přednáška, cvičení, konzultace. Průběžně - písemné úkoly, které se vkládají do moodlu.
Syllabus -
Last update: PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D. (03.02.2020)
1. The Trojan myth of Prince Aeneas and his coming to Latium in literature and in the arts.
2. The myth of the Founding of Rome, of the twins Romulus and Remus, in literature and the arts.
3. Roman Republican virtues in literature and the arts.
4. Contemplating the rhetoric skill and theoretic writings by Cicero.
5. Augustan reign and his personality as reflected in European and Bohemian history. Charles IV and Augustus.
6. Interpretatio Romana and the significance of Classical mythological narratives for European culture. Interpretatio Bohemica et Europea.
7. The reception of Roman mythology in European and Czech literature and arts.
8. Antiquity in Czech literature. Classical poetry in Czech translations and their literary criticism.
9. Woman in Classical mythology and history. The wife (matrona) as a Roman idol vs. worshipping the Christian woman and wife.
10. Classical traditions in social and political life in Bohemia. The “Sokol” movement.
11. The image of Antiquity in movies (in the Czech Lands, in Europe and overseas).
12. The image of Antiquity in historical fiction (in the Czech Lands, in Europe and overseas).
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (18.02.2021)
Základní úvodní témata - vždy jde o reflexi antiky od středověku po dnešek (inovace spočívá v doplňování a dále propracovávání materiálů ze zahraničních pramenů na moodlu):
Úvodní hodina: Klasické tradice - co to je, když se řekne klasický? Co to je, když se řekne recepce? Co to je, když se řekne tradice?
Reflexe báje o trójském princi Aeneovi a jeho příchodu do Latia v literatuře a umění.
Reflexe báje o zakladatelích Říma, Romulovi a jeho dvojčeti Removi, v literatuře a umění.
Reflexe římských republikánských ctností v literatuře a umění.
Reflexe Ciceronova řečnického umění a jeho teoretických spisů.
Reflexe Augustovy osobnosti a vlády v dějinách Evropy a českých zemí. Karel IV. a Augustus.
Interpretatio Romana a význam antických mytologických příběhů pro evropskou kulturu. Interpretatio Bohemica et Europaea.
Recepce římské mytologie v evropském a českém umění a písemnictví.
Antika v české literatuře. České překlady antické poezie a studie k nim.
Ženy v antické mytologii a historii. Římský ideál vdané ženy (matrona) a ideál křesťanské ženy a manželky.
Antické tradice ve společenském a politickém životě v českém prostředí. Sokolské hnutí.
Umělecký obraz antiky ve filmu a historické románu z antiky. (Evropa, svět, České země).
Kurz je inovován také v části týkající se latinského jazyka: používáme novou interaktivní učebnici a nově jsou pro hodiny klasických tradic vypracovány příběhy Cornelia Galla, jehož vzdálení (budoucí) příbuzní se dostávají do různých částí bývalého římského impéria, ba dokonce až za jeho hranice, k "barbarům" (Praha, Boldog u Bratislavy). Díky tomuto příběhu se studentům lépe pamatují výrazy a vazby, zároveň se poučí (nebo si zopakují) historii. Nově začíná každá hodina minitestem na latinskou slovní zásobu. Větší důraz klademe na přesné porozumění internacionalismů, jež mají svůj základ v latině.
Entry requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (18.02.2021)
Žádné, ale výhodou je absolutorium povinného kurzu Dějiny antického starověku.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D. (03.02.2020)
Attestation
Till the end of the semester to put in the "Dictionary of the humanistic studies" in the "moodle-eLearning" two international words or two live words with its analyse.
Till the end of the semester to put in in the "moodle-eLearning" an essay according to owns choice but from the themes which are given in the beginning of "moodle Classical tradition I".
To pass the understanding of the written text at the end of the course.
80% attendance.
The written test can be repeated twice. There will be three terms for the written test.
Deatils in the moodle and in the single lessons.
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (18.02.2021)
Nejpozději do konce výuky daného semestru na moodlu vložit odbornou stať dle vlastního výběru na jedno z témat uvedených na moodlu a v sylabu.
Úspěšně absolvovat písemný test na porozumění latinskému textu.
80% docházka.
Písemný test lze opakovat dvakrát (student má dohromady tři termíny).