Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (03.08.2019)
The course is taught in Czech.
During the lectures on the history of Antiquity, students are to read selected chapters from ancient political, cultural and economic history and from ancient mythology and geography, all in the historical context of both contemporary Mediterranean and (to a lesser degree) later Europe where Antiquity was reborn into a second life in literature, fine arts and culture in general. The approach is chronological but emphasizes those periods and phenomena which were the source of or inspiration for later cultural advancement. The Romans have mediated to us much from Greek culture; this legacy forms the core of what will subsequently be dealt with in more detail in the follow-up courses "Classical traditions I" and "Classical traditions II".
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (05.01.2021)
V přednáškách jsou studenti seznamováni s vybranými kapitolami z antických politických, hospodářských a kulturních dějin, mytologie a geografie, a to v kontextu dějin Středomoří a velmi stručně v kontextu druhého života antiky především v Evropě, potažmo v českých zemích.
Látka je vykládána chronologicky, ale klade důraz na ta období, která výrazně ovlivnila pozdější kulturní vývoj. Římané nám zprostředkovali mnohé z řecké kultury a proto bude to, co nám Římané předali, podrobněji monitorováno v navazujících předmětu Klasické tradice I a Klasické tradice II.
V OD ŘÍJNA 2020 SE VÝUKA ZATÍM KONÁ DISTANČNĚ - PŘES MS TEAMS,KDE ZÁROVEŃ BUDE VIDEO ZAPSANÝM STUDENTŮM ZPŘÍSTUPNĚNO. NA MOODLU budou ostatní materiály a některé úkoly. Na MOODLE STUDENTY, KTEŘÍ SE NA PŘEDMĚT ZAPSALI V SISU, ZAPÍŠE VYUČUJÍCÍ. V PŘÍPADĚ NEJASNOSTÍ KONTAKTUJTE J. KEPARTOVOU (jana.kepartova@pedf.cuni.cz). Konzultace mohou být přes WhatsApp, Videbr, Skype nebo po telefonu.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the history and culture of ancient antiquity and to explain the importance of ancient heritage for later and present.
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (15.09.2020)
Cílem předmětu je výběrově seznámit studenty s dějinami a kulturou antického starověku a vysvětlit význam antickěho dědictví od středověku až po současnost. Podrobně se bude téma druhého života antiky probírat v naásledujících kurzech Klasické tradcie I a Klasické tradice II.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (12.10.2020)
Online výuka přes MS Teams se bude konat v době, kdy je předmět vypsán v rozvrhu, tedy od 6.10. vždy v úterý od 11:20 hodin - přihlášení zde: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ace6768c9e0984a6aac3c6ed0ce6d020e%40thread.tacv2/conversations?groupId=6cd21f7e-5f23-4996-8858-53e4590f3705&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
Další výuka je v moodluhttps://dl1.cuni.cz/ - vyučující zapíše studenta/studentku na moodle do kurzu podle seznamu zapsaných účastníků v SISu, takže student již nepotřebuje klíč k zápisu. Vyžaduje to ale, aby měl student/ka v moodlu účet (ten se vytvoří, jakmile se student/ka do moodlu poprvé přihlásí údaji z CAS, které dostal při převzetí ITIC).
Na Teams i na moodlu jsou také u každé hodiny krátké úkoly, které student vkládá ve wordu. Vzhledem k vysokému počtu účastníků budou tyto úkoly kontrolovány namátkově a bude k nim přihlíženo při závěrečné zkoušce.
Jakékoli dotazy řeší student s vyučujícím mailem nebo online nebo telefonicky po předchozí domluvě mailem, kdy mu telefonní číslo bude sděleno (jana.kepartova@pedf.cuni.cz).
Literature -
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
The Rise of the Greeks by Michael Grant; Ancient Greece:
From Prehistoric Times to Hellenistic Times by Thomas Martin;
Early Greeks by R.J. Hopper; Ancient Greece by Thomas Martin;
Handbook of Life in Ancient Greece by Leslie Adkins and Roy Adkins;
The Greeks and Greek Civilization by Jacob Burckhardt (St. Martins Press);
Classical Greeks by Michael Grant; Oxford
Companion to Classical Civilization by Simon Hornblowwer and Anthony Spawforth
Barrington Atlas of the Greek and Roman World by Richard J. A. Talbert (Editor)
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (15.09.2020)
Burian, Jan - Oliva, Pavel. Cicilizace starověkého Středomoří. Praha: Baset, 2020 (3. vydání) - kapitoly o Řecku a Římu NEBO Pečírka J. a kol., Dějiny pravěku a starověku, Praha: SPN, 1979.
Oliva P., Zrození evropské civilizace, Praha 1995.
Borecký a kol., Antická kultura, Praha 1961.
Zamarovský V., Bohové a hrdinové antických bájí, Praha 1982.
Kol. autorů, Encyklopedie antiky, Praha 1973.
Kepartová, J., Terminologické minimum pro humanitní obory, Praha 1998
Kepartová, J., Římané a Evropa, Praha 2005
Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (15.09.2020)
Přednášky, každý týden úkol, konzultace.
Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (12.01.2020)
Oral exam based on recommended readings, the lectures, and the items uploaded to Moodle (the innovated powerpoint slides in the first place).
The students are required to:
know their way around Classical-era toponymy (as shown on a map)
interpret Classical texts of their own choice (in modern translation) and assess their reliability as historical or literary sources
understand causal and temporal relations of events and phenomena of the Classical period
know Classical mythology
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (05.01.2021)
Písemná část - test z faktografie v podobě, v jakou studenti znají z úkolů na Teams, ústní část zkoušky z doporučené literatury, materiálů na moodlu (především inovované powerpointové prezentace) a přednášek.
Student prokazuje tyto schopnosti:
Schopnost orientovat se v geografii antického světa (číst z mapy)
Schopnost interpretovat antické prameny v překladu a kriticky zhodnotit jejich důvěryhodnost (výběr antického pramene je ponechán na studentovi)
Schopnost orientovat se v časových a příčinných souvislostech antického světa
Znalost antické mytologie
Tematické okruhy
1. a) Antika v dnešním světě. Kykladská, mínójská a mykénská kultura a tzv. temné období; Archaické období (8. - konec 6. stol. př. Kr.). Problémy archeologie - Arthur Evans a rekonstrukce palce v Knóssu. b) Druhý život homérských eposů.
2. a) Archaické období. Společnost a kultura. Sapfó a problémy interpretace literárního textu. b) Antická mytologie kolem nás.
3. a) Klasické období. Politické a hospodářské dějiny. Problémy překladu a výkladu: případ Thúkydidés. b) Athénská demokracie a moderní dějiny.
4. a) Klasické období. Společnost a kultura. b) Italská renesance a návrat k antickým hodnotám.
5. a) Helénistické období. Politické a hospodářské dějiny. b) Alexandr Veliký - život po životě.
6. a) Helénistické období. Společnost a kultura. b) Helénistické baroko jako inspirace.
7. a) Řím od počátku po republiku. b) Římská republika ve Středomoří.
8. a) Řím - společnost a kultura. b) Římská republika a její ideje.
9. a) Římský principát (30 př. Kr. - 284 po Kr.). Politické a hospodářské dějiny; Židovství a rané křesťanství. b) Augustovo propagandistické dědictví. Karel IV. a antické dědictví.
10. a) Římský principát. Společnost a kultura. b) Druhý život římské literatury. Evropská města založená na základech římských vojenských táborů.
11. a) Římský dominát (284-476). Politické a hospodářské dějiny. b) Římský a středověký císařský dvůr. Habsburské pojetí impéria.
12. a) Společnost a kultura pozdní antiky. b) Náboženství v římské říši (řecko-římský polytheismus, judaismus a z něj čerpající křesťanství a islám).
13. Úvod do tématu České země a antika v přehledu.
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (10.01.2020)
1. a) Kykladská, mínójská a mykénská kultura a tzv. temné období; Archaické období (8. - konec 6. stol. př. Kr.). Problémy archeologie - Arthur Evans a rekonstrukce palce v Knóssu.
b) Druhý život homérských eposů.
2. a) Archaické období. Společnost a kultura. Sapfó a problémy interpretace.
b) Antická mytologie kolem nás.
3. a) Klasické období. Politické a hospodářské dějiny. Problémy překladu a výkladu: případ Thúkydidés.
b) Athénská demokracie a moderní dějiny.
4. a) Klasické období. Společnost a kultura.
b) Italská renesane a návrat k anticým hodnotám.
5. a) Helénistické období. Politické a hospodářské dějiny.
b) Alexandr Veliký - život po životě.
6. a) Helénistické období. Společnost a kultura.
b) Helénistické baroko jako inspirace.
7. Řím od počátku po republiku.
b) Římská republika ve Středomoří.
8. a) Řím - společnost a kultura.
b) Římská republika a její ideje.
9. a) Římský principát (30 př. Kr. - 284 po Kr.). Politické a hospodářské dějiny; Židovství a rané křesťanství.
b) Augustovo propagandistické dědictví. Karel IV. a antické dědictví.
10. a) Římský principát. Společnost a kultura.
b) Druhý život římské literatury. Evropská města založená na základech římských vojenských táborů.
11. a) Římský dominát (284-476). Politické a hospodářské dějiny.
b) Římský a středověký císařský dvůr. Habsburské pojetí impéria.
12. a) Společnost a kultura pozdní antiky.
b) Úvod do tématu České země a antika v přehledu.
Registration requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (12.12.2018)