SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Econaratology - OPBB4B054B
Title: Ekonaratologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7782
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)
Narativní metoda. Narativní metoda v environmentální výchově. Interdisciplinární naratologie. Narativní paradigma W. Fishera. Watzlawitckův axiom. Velký Epik V. Macury. Ústní vyprávění a oral history. Verbální X neverbální komunikace. Zahraniční představitelé narativní metody v environmentální výchově (např. Ellis, Nanson). Narativní X paradigmatický přístup. Příběhy, které změnily nahlížení na zvířata a přírodu. Biokomunikace. Humánně - animální a mezidruhová komunikace. Paměť krajiny, krajina vypráví. Landart. Etika posluchače. Mytologemy a antropomorfy. Hrdinové se speciálním vztahem ke zvířatům a přírodě (Prométheus, sv. František, Beren, Jiřík aj.). Hrdinové vychovaní zvířaty (Romulus a Rémus, Mauglí aj.). Čeští průkopníci narativní metody (Štorch, Sekora aj.) a jejich texty. Kryptoekonaratologie.> 1. Teorie i praxe narativní environmentální výchovy. Cílem je rozvoj environmentální senzitivity narativní formou a osvojení si této metody práce. 2. Teorie narativní metody v pedagogice (obecně), především interdisciplinární naratologie, narativní paradigma W. Fishera, Watzlawitckův axiom, Velký Epik V. Macury, ústní vyprávění, oral history, verbální X neverbální komunikace, zahraniční představitelé narativní metody v environmentální výchově (např. Ellis, Nanson). 3. Narativní X paradigmatický přístup. Ellis Dear Katie, Volcano is a Girl! Velké příběhy (pohádky a ságy, biblické příběhy, řecké báje a pověsti, Edda, Kalevala, příběhy J.R.R.Toliena). 4. Příběhy, které změnily nahlížení na zvířata a přírodu (Adamsonová Příběh lvice Elsy, Ransome příběhy Vlaštovek a Amazonek, Krakauer Útěk do divočiny). 5. Biokomunikace. Vrba naslouchá, vrba vypráví. Mluvící zvířata (Bileámova oslice, pes Huan aj.). Brainstorming na téma možnosti humánně - animální a mezidruhové komunikace (Mowat Vlci, Tolkien Silmarillion – příběh O Berenovi a Lúthien, česká pohádka O Zlatovlásce, O Orfeovi). 6. Paměť krajiny, krajina vypráví. Práce s dobovými a současnými fotografiemi krajiny, výhody i nevýhody personifikace, landart. Letokruhy a další záznamy v přírodě. Krajina Karla Hynka Máchy. Moje tajné místo. Můj strom. Individuální vnímání příběhů (R. Bradbury Silnice, Mácha Krkonošská pouť). Tvorba vlastního příběhu. 7. Vztah člověk a příroda, vyjádření smyslu života, etika posluchače (F. Carter Škola Malého stromu, Giono Muž, který sázel stromy). 8. Fenomény napříč kulturami. Mytologemy (mluvící zvířata, draci, upíři, ptáci – poslové, okřídlení koně, pták Noh, jednorožci, stromy, které se mění v lidi a naopak, lidé, kteří rozumějí řeči zvířat, poutníci a putování, dlaci – lidé měnící se ve zvířata, ptačí lidé, proměny ve zvířata/rostliny za trest) a antropomorfy (moudrá sova, zlý vlk, chytrá liška aj.). 9. Hrdinové se speciálním vztahem ke zvířatům a přírodě (Prométheus, sv. František, Beren, Jiřík aj.). Hrdinové vychovaní zvířaty (Romulus a Rémus, Mauglí aj.). 10. Příprava ekonarativní lekce. Příběh o bříze, která zachránila Jakuba – diskuse nad článkem z Jerusalem Post – i strom může zachránit život. Aplikace příběhu : význam dutin stromě jako útočišť. O Zpívající lípě v Telecím. Doupné stromy jako klíčoví jedinci v ekosystému. Jak přesvědčit Lopachina. Člověk mezi romantickým příběhem a ziskem. (Čechov Višňový sad). Autoři a tituly vhodní pro realizaci ekonarativní metody na ZŠ a SŠ - burza. 11. Čeští průkopníci narativní metody (Štorch, Sekora aj.) a jejich texty. Kryptoekonaratologie (Němcová Babička – text o služce Voršile a včelách, Lindgrenová – Ronja dcera loupežníka, Pipi Dlouhá Punčocha aj., Čapek Apokryfy). Filmy a videa v ekonaratologii.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (26.09.2019)

Jančaříková, K. Ekonaratologie : příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 54s. ISBN 978-80-7290-456-3. DOI:SVK01-000978383.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Příběh jako zdroj inspirace i povzbuzení : Úvod do environmentální naratologie. [Storytelling and how stories could inspire and encourage us: Introduction to Environmental Narratology.] In Dlouhá, J. a kol.: Vědění a participace. Teoretická východiska environmentálního vzdělání. Praha : Karolinum, 2009. 227 str.. Praha : Karolinum, 2009. s. 178-186. ISBN 978-80-246-1656-8.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Příběh o bříze, která zachránila Jakuba, In Červenková, Kateřina.Sborník příspěvků a anotací z VII. pedagogické konference Středočeského kraje : Výchova a vzdělávání pro život. 1. vyd. Vlašim : Podblanické ekocentrum, 2007. s. 7-12. Dostupný z WWW: <

Learning resources - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (29.09.2019)

MOODLe: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7782

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html