SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Zoology of Invertebrates and Unicellular Organisms - OPBB4B031A
Title: Zoologie bezobratlých a jednobuněčných
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 60 / 52 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Teacher(s): prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Annotation -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
The lecture acquaints students with basic information about unicellular organisms and invertebrates (body structure, biology and life manifestations). Gradually, all strains, their characteristics, systematic division and important representatives will be discussed. Emphasis is placed on economically important, in various ways interesting species from the world and our fauna. The aim of the practical exercises is to demonstrate to students selected representatives of invertebrates of the Czech Republic. Students are also acquainted with the ecology of individual taxa and the possibilities of demonstration and methods of acquisition, possibly breeding for the needs of school practice. Participants in the exercise will also learn the technique of microscopy and preparation of various types of slides, autopsy technique and learn to observe and record the observed correctly.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Předmět svým posluchačům poskytuje základní orientaci ve fylogenezi, systematice, morfologii a anatomii, ekologii i etologii základních skupin bezobratlých a heterotrofních prvoků.

Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (09.09.2022)

Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí.  

Nepřímá výuka spočívá v samostudiu studijních opor (8 hodin za semestr, práce s určovacími klíči na vybrané skupiny vodních bezobratlých a šestinožců /Hexapoda/, viz seznam literatury) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, e-learning, zpracování karet vybraných druhů)

Celková časová zátěž studenta 105,0
Odpovídající množství kreditů 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Z+Zk
Přímá výuka
Přednášky: 2
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 35 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 5 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology59 (5): 429–514.

Buchar J., (1995): Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha

Buchar J. a kol., (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha

Hanel L., Lišková E. (2003): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.

Hanel L. (2018): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 94 str.

Hausmann K., Hülsmann N. (2003):Protozoologie.Academia Praha.

Macek J. (2001): Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.

Motyčka V., Roller Z. (2001): Bezobratlí 1. Albatros, 172 str.

Papáček M. a kol., (1994) a další vydání: Zoologie. Scientia, Praha.

Rosypal S. a kol., (2003): Nový přehled biologie. Scientia, Praha.

Smrž J. (2013 a pozdější dotisky: Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.

Volf P., Horák P. a kol, (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

Zrzavý (2006): Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Předběžný rozvrh přednášky

 0/ Jednobuněčné organismy: distanční formou -- frekventantům budou v průběhu října 2023 zpřístupněny elektronické výukové materiály.

1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka).

2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) )

3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza

5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace

7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy)

13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka )

14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)

 

Předběžný rozvrh cvičení

Orientační náplň blokového cvičení je následující:

Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum

Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek

Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum

Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika

(členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi

Předběžný rozvrh cvičení

Orientační náplň cvičení je následující:

1. cvičení: úvodní hodina, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; jednobuněční, živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum

2. cvičení: ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, vysvěcování a mikroskopování cerkárií, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – háďátko C. elegans a volně žijící háďátka

3. cvičení: kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris); hrátky se živými žížalami – pitevní praktikum

4. cvičení: měkkýši (Mollusca): pitva plzáka španělského (Arion vulgaris) – pitevní praktikum

5. cvičení: členovci (Arthropoda): hrátky se stínkami a svinkami („Crustacea“: Isopoda); stonožkovci (Myriapoda) a pavoukovci (Arachnida) – základní určovací praktikum; křídla hmyzu – mikroskopické praktikum

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:

Pro "živočišnou" část zápočtu:

- 80% účast na cvičeních (je povolena jedna absence z pěti cvičení)

- odevzdání protokolů ze cvičení (podrobné instrukce poskytne vedoucí praktika na prvním cvičení); pouze z hodin, na kterých byl student přítomen

- složení ústní prezenční poznávačky (z deseti bodů za deset položek poznávačky je potřeba získat alespoň sedm bodů)

Pro "protistologickou" část zápočtu: 

- poslechnout si všechny audionahrávky týkající se prvoků a prohlédnout příslušné prezentace (uloženo na Moodle a také na google-disku přednášky)

- do 1. prosince 2023 úspěšně otestovat své znalosti v prezenčně zadávaném písemném testu (čtyři otevřené otázky). V průběhu listopadu 2023 budou k disposici nejméně čtyři testovací termíny (data určuje vedoucí cvičení). Je potřeba, aby každý adept získal alespoň 75 % maximálního bodového zisku (tj. 15 bodů ze 20 maximálních).

Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné prezenční zkoušce.

Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky.

Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny.

Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.

Studentům se specifickými potřebami doporučujeme kontaktovat vyučující. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na distanční formu), budou studenti/studentky informováni o dalším průběhu přednášky, cvičení i zkoušení.

 

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7824
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html