SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Human Biology I. - OPBB3B011A
Title: Biologie člověka I
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Is pre-requisite for: OPBB3B034A, OPBB3B022A
Annotation - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.05.2020)
Cílem kurzu je teoretické i praktické zvládnutí základních poznatků z anatomie, morfologie a somatologie a ontogeneze člověka. Je podán soustavný přehled orgánových soustav a jejich morfologických i funkčních vztahů. Velká pozornost je věnována centrálnímu nervovému systému, jeho stavbě a vztahu struktury a funkce mozku, a smyslovým orgánům. Další orgánové soustavy jsou probírány s důrazem na jejich klíčové, popřípadě funkčně neopominutelné, části, například srdce a jeho činnost, duodenum a význam pro trávení. Součástí přednášky je i systematický výklad všech relevantních fází prenatálního a postnatálního růstu a vývoje člověka včetně nejdůležitějších genetických a epigenetických a fyziologických mechanismů. Soustředit se bude i na pochopení základních principů diferenciačního procesu, jeho vztahu k ke specifickým genetickým aspektům. Charakterizuje podstatné znaky fyziologické a morfologické, věnuje pozornost organogenezi, kritickým periodám ve vývoji orgánových soustav. Popisuje a hodnotí klíčové procesy postnatálního vývoje, s důrazem na klíčová období před-dospělého růstu. V rámci cvičení si student osvojuje praktické poznatky os stavbě lidského těla a základní poznatky o ontogenezi a zkoumání růstových a vývojových změn. Úvod - lidské tělo jako funkční systém, tkáně a orgány, funkční celky a systémy, regulace činnosti těla. Základní členění lidského těla. Stavba lidského skeletu. Soustava svalová a kloubní. Stavba srdce a krevní oběh,. soustava dýchací a spolupráce obou soustav. Tělní tekutiny. Soustava trávicí - metabolismus a enzymy, vitamíny. Vylučovací ústrojí, stavba a funkce pohlavních orgánů. Žlázy s vnitřní sekrecí. Soustava nervová, význam a funkce CNS. Smyslové orgány. Životní cyklus. Problematika životní historie a základní specifika lidské životní historie. Srovnání životního cyklu a životní historie. Ontogeneze člověka – její základní fáze. Germinační a embryonální období. Fetální období - význam placenty. Perinatální období a porod. Novorozenec a ranné dětství. Období středního dětství a adrenarche, prepuberta a počátky maturace. Proces maturace, Pohlavní diferenciace v procesu maturace a její význam. Sexualita a životní cyklus a životní historie člověka. Vývoj v dopělosti a stárnutí.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (17.05.2020)

DYLEVSKÝ I., DRUGA, R, MRÁZKOVÁ, O. Funkční anatomie člověka. Grada 2000

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha, SPN, 1994 (a další přepracovaná vydání).

NAŇKA O., ELIŠKOVÁ M. (2009). Přehled anatomie (Druhé, doplněné a přepracované vydání). Praha: Koedice GALÉN - KAROLINUM; ISBN Karolinum 978-80-246-1717-6

ČIHÁK, R. Anatomie 1, 2, 3 (druhé přepracované vydání). Grada, Praha (event. první vydání SPN, Praha 1989). 2002

FLEISCHMANN, J., LINC, R. Anatomie člověka I, II, SPN, Praha 1964.

KISS F., SZENTÁGOTHAI J. Atlas anatómie človeka, Vydavatelstvo Osveta Martin 1975 (nebo jiný anatomický atlas, např. Sinělnikov)

Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

Uliasek S.J., et al., 1998. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge.

Learning resources - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (29.05.2020)

https://sites.google.com/view/biologielovka1/home

https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze

https://sites.google.com/site/docvancatafhs/prehled-biologie-a-neuropsychologie-cloveka

Různé studijní materiály naleznete na stránkách (bohuzel zatim schazi ucebnice pro nervovy system)

http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/js10/panorama/web/moduly.html
http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html