SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School gardens as a model ecosystem - OPBB2B125B
Title: Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/2, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (25)
summer:unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7783
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Interchangeability : OB2302036
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderním tématem: školní přírodní zahrady a jak je využívat pro výuku, výchovu i relaxaci. Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – příklady dobré praxe. 1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.). 2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie. 3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování. 4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků. 6. Financování školních zahrad. 5. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě. 6. Badatelské aktivity na školní zahradě. 7. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě. 8. Komunitní plánování školních zahrad. 9. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady. 10. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je koncipován jako předmět volitelný. Tj. očekávám, že se na něj přihlásí studenti se zájmem o jeho obsah. (Pokud zájem nemáte a zdá se vám, že si ho zapsat musíte, protože jste nenašli jiné vhodné volitelné předměty, tak vám připomínám, že si můžete, jako volitelné, zapsat předměty z celé UK nemusíte je hledat jen na naší katedře/fakultě).

Pokud máte zájem o přírodní školní zahrady, přečtěte si prosím tyto informace.

 

Veškeré podklady budou v moodle. Nyní link https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7783. Pro tento semestr jsem požádala o vytvoření nového kurzu v moodle, odkazy na něj sem vložím, až bude založen.

Už nyní v něm nějaké naleznete, ale pro tento semestr budu podklady ještě postupně přidávat.

On-line meetingy budou probíhat v Microsoft Teams (k přihlášení použijte fakultní e-mail), v případě jeho selhání v google meet či v zoom. 

Před každým setkáním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

Podívejte se také na Podmínky zakončení předmětu, než si předmět zapíšete.

Kateřina Jančaříková

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Základní:

BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.

JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014.

KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4. 

Doporučená:

BARTÁK, M. Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power-print, Praha. 2002.

BURBANK, L. Training of the Human Plant. New Yourk : Century, 1907. 1. vyd.

KRČMA, L., PETROVÁ, M., KŘIVÁNKOVÁ, D. (ed.) Moje přírodní zahrada. Umweltschutzverein Bürger und Umwelt, o. s. Přírodní zahrada, 232s. 2013. ISBN 978-80-260-5326-2.

MOLLISON, B. Úvod do permakultury. Alter-Nativa, 2012. 244s. ISBN: 9788096975488

ŠTORCH, E. Dětská farma, eubiotické reforma školy. 1. vyd. Brno : vyd. neuved, 1929. ISBN neuvedeno

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)
This course is not taught in English in this semester.
 
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 18 h pro prezenční studium). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

Nyní link https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7783. Pro tento semestr jsem požádala o vytvoření nového kurzu v moodle, odkazy na něj sem vložím, až bude založen.

On-line setkání jsem naplánovala na 22.2., 8.3., 22.3., 5.4., 19.4., a 10.5. v čase dle rozvrhu.

Úkolů bude celkem 5 (datum jejich odevzdání vždy 2 dny před on-line setkáním, abychom s nimi mohli pracovat).

On-line setkání budou probíhat v Microsoft Teams (k přihlášení použijte fakultní e-mail), v případě jeho selhání v google meet či v zoom. 

Před každým setkáním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

Podívejte se také na Podmínky zakončení předmětu, než si předěmt zapíšete.

Kateřina Jančaříková

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html