SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Invertebrate zoology - OPBB2B111A
Title: Zoologie bezobratlých
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / 0 (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Teacher(s): prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Interchangeability : OB2302014
Is pre-requisite for: OPBB2B117A
Is interchangeable with: OKBB2B111A
Files Comments Added by
download Atlas rozšíření lupenonožců.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Červený seznam bezobratlých.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Fyziologie hmyzu.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů A.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů B.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 10.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 11.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 12.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 13.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 3.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 4.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 5.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 6.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 7.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 8.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 9.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Klíč na larvy vážek.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Metody sběru hmyzu.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download ochrana raků.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download plostenky-opomijeni-obyvatele-nasich-vod.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Saproxylický hmyz.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Strucný obrazový klíč šestinožci.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Určovací klíč na raky.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
download Vážky ČR.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Annotation -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Taxonomy, speciation, binomical system of nomenclature, classification of invertebrates, characteristic of higher taxa and phylogenetic relationships, external morphology, parasitic life cycles, transport systems, repiration, protection and locomotion, nutrition, reproduction and development, adaptations to habitats.
Aim of the course - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Předmět svým posluchačům poskytuje základní orientaci ve fylogenezi, systematice, morfologii a anatomii, ekologii i etologii základních skupin bezobratlých.

Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Distanční výuka bude probíhat formou samostudia: v Moodle i v SIS je k dispozici 13 přednáškových powerpointových lekcí.  Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit a co je důležité. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být  vždy do další  lekce zaslány vyučujícímu na mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz.  Případné dotazy a připomínky pište přednostně během úterý (den výuky dle rozvrhu), samozřejmě ale můžete i kdykoli jindy.  Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, názvy, odborné termíny a vhodné příkladové druhy, které  se musí znát (a mohou se nejspíš objevit v závěrečném testu),  znázorněny červeně.

Prezentace jsou k dispozici v Moodlu:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3340#section-0

Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.

 

Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni.

V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena. 

 

 

Podmínky plnění distanční koronavirové verze praktických cvičení:

- ke každému cvičení bude poskytnuta ppt.prezentace s audio-komentářem (uloženo v systému Moodle či na odkazu, zaslaném vyučující)

- účastníci cvičení popíší v prezentaci a na nahrávce zmiňované organismy formou krátkých seminárních prací, které odevzdají po posledním cvičení v jediném PDF-souboru po posledním cvičení (prosinec 2021) zasláním na e-mail dagmar.rihova@pedf.cuni.cz

- po každém distančním cvičení bude následovat krátký povinný test v Moodle (čtyři otevřené otázky zaměřené na látku všech předchozích cvičení). Testů bude nejvýše pět; případně tolik, kolik týdnů potrvá distanční výuka.

- zápočet (podmínka připuštění k písemné části zkoušky) je udělován za odevzdání protokolů, absolvování všech realizovaných testů v Moodle a složení poznávačky (deset objektů, pro postup potřeba nejméně 7/10 bodů)

- pokud to epidemiologická situace v prosinci 2021 a lednu 2022 umožní, poznávačka bude zkoušena individuálně prezenčně ústně

 

Závěrečná zkouška je písemná.

Literature -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Basic:

Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str.

Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha.

Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str.

Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.

Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum.

Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str.

Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.

Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str.

Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.

 

PPT-presentations from lectures and practical exercises are available for registered students of this course in the Invertebrate Zoology course in the Moodle environment, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365

 

Supplementary:

Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha.

Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts.

Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha.

Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s.

Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha.

Teaching methods - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Distanční výuka bude probíhat formou samostudia. V Moodlu je k dispozici 13 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium v rámci distanční výuky.  Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit a co je důležité. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být  vždy do další  lekce (úterý) zaslány vyučujícímu na mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz.  Případné dotazy a připomínky pište přednostně během úterý (den výuky dle rozvrhu), samozřejmě ale můžete i kdykoli jindy.  Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, názvy, odborné termíny a vhodné příkladové druhy, které  se musí znát (a mohou se nejspíš objevit v závěrečném testu),  znázorněny červeně.

Prezentace jsou k dispozici v SISu, a také v Moodle:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3340#section-0

Requirements to the exam -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
The following items are required for obtaining the credit and admission to the written part of the exam:

- 80% participation in practical exercises (one absence out of five exercises is allowed)
- submission of laboratory protocols (detailed instructions will be provided by the leader of practical exercises at the first exercise); only from the hours the student was present
- submission of a written proposal for a didactic game aimed at a specific group of invertebrates (the student selects the target group himself and has the choice beforehand approved by the leader of the practical exercises)

If the student fulfills the conditions for credit, he/she will be admitted to the written examination.

Testing will take place both in the test form (ticking the correct answers) and answering open questions. 

Exam dates are announced by the lecturer; each course participant has one regular and two additional dates available.
Syllabus - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Předběžný rozvrh přednášky

 

1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka).

2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) )

3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza

5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace

7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy)

13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka )

14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)

 

Předběžný rozvrh cvičení

Orientační náplň blokového cvičení je následující:

Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum

Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek

Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum

Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika

(členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi

Course completion requirements -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
The following items are required for obtaining the credit and admission to the written part of the exam:

- 80% participation in practical exercises (one absence out of five exercises is allowed)
- submission of laboratory protocols (detailed instructions will be provided by the leader of practical exercises at the first exercise); only from the hours the student was present
- submission of a written proposal for a didactic game aimed at a specific group of invertebrates (the student selects the target group himself and has the choice beforehand approved by the leader of the practical exercises)

If the student fulfills the conditions for credit, he/she will be admitted to the written examination.

Testing will take place both in the test form (ticking the correct answers) and answering open questions. 

Exam dates are announced by the lecturer; each course participant has one regular and two additional dates available.
Learning resources - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str.

Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha.

Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str.

Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.

Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum.

Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str.

Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.

Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str.

Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.

 

Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365

 

Rozšiřující:

Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha.

Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts.

Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha.

Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s.

Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha.

Další studijní opory jsou vystaveny na:

https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?id=8f0b84ce81f833369ce04787e69c2a86&tid=&do=predmet&kod=OPBB2B111A

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html